Wednesday, April 21, 2010

Världens bästa låtar, plats 1

1. The Smiths - There is a light that never goes out
Förstaplatsen på den här listan kommer nog inte som någon överraskning, Smiths vackra poppärla har allt som en låt ska ha. Texten är en av de allra bästa som någonsin skrivits, känslorna i den är överlägsna och refrängen tar fram det allra bästa i Morrisseys textförfattande. Melodin är även den perfekt och drivet i den passar utmärkt till sången. Första gången jag hörde den här låten hade jag ännu inte upptäckt The Smiths, då var det Weeping Willows som spelade en cover av den på en spelning. Jag fastnade direkt för det jag hörde och såg snart till ha en skiva med låten på i min ägo, sedan den dagen har jag hållit The Smiths och Morrissey mycket högt, kanske högst av alla. Låtvalet till listan var svårt, samtidigt som det var självklart. Låtar som That joke isn´t funny anymore och I know it´s over har kvaliteter som ger mig rysningar, men There is a light that never goes out kändes ändå som ett givet val när jag skulle välja låt. Ingen låt kan stoltsera med en finare formulering än denna:

And if a double-decker bus
Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten-ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure - the privilege is mine

0 Comments:

Post a Comment

<< Home