Monday, March 08, 2010

Världens bästa låtar, plats 16

16. Moody Blues - Nights in white satin
På plats sexton återfinns ännu en klassiker från sextiotalet, här ett band som jag aldrig lyssnat speciellt mycket på, men en låt som jag hört väldigt många gånger och fortfarande tycker oerhört mycket om. Nights in white satin med Moody Blues är en oerhört mäktig låt. Musiken i låten är väldigt välgjord, flöjtsolot stämningsfullt och de instrumentala partierna bygger upp en tyngd i låten som gör den oemotståndlig. Körerna är otroligt snygga och bidrar även de till att låten känns mäktig. Sången är perfekt, variationen mellan de långsamma verserna och den känslosamma refrängen är så snygg att man bitvis nästan får gåshud av att lyssna. Jag minns inte när jag hörde låten första gången, men jag vet att både mor och far och syster lyssnat på den när jag var yngre, det dröjde inte heller speciellt länge innan jag såg till att få den på min dator när jag flyttade hemifrån. Refrängens text är egentligen ganska enkel, men när den sjungs med en sådan inlevelse får den en dimension som inte många låtar kan mäta sig med. Det här är en klassiker, en tidlös låt och en låt som har en given plats på den här listan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home