Tuesday, September 08, 2009

District 9

Igår var jag och Malin på bio och såg en mycket intressant film, nämligen District 9. Jag hade inga riktiga förväntningar på filmen, även om några av mina bekanta hyllat den. Handlingen kretsade kring ett område i Johannesburg där man hängnat in utomjordingar, som kommit till vår planet med ett skepp tjugo år tidigare. När man kommer in i handlingen ska utomjordingarna flyttas till område längre ifrån centrum, eftersom människorna är lite rädda för utomjordingarna och inte vill ha dem så nära. Den här filmen är dock mycket mer än bara en film med aliens, det finns en hel del intressanta vinklingar i filmen. Det jag gillade allra mest var hur man spelade på människors rädsla för det okända, för det fungerade så för mig som tittare också. I inledningen verkade utomjordingarna farliga och djuriska, men när man fick följa en alienfamilj kändes det helt plötsligt som om det var människorna som var djuriska och elaka. Isoleringen och särbehandlingen av utomjordingarna går utan några större problem att koppla till verkligheten, att filmen utspelas i Sydafrika är nog ingen tillfällighet.
Det fanns vissa brister i handlingen och inledningen var lite surrig, även om den samtidigt hjälpte till att sätta tonen i filmen. Specialeffekterna var så skitiga och bra att de inte kändes som specialeffekter och det är ett mycket gott betyg. Direkt efter filmen kunde jag itne riktigt avgöra hur bra jag tyckte att den var, men ju mer jag funderar, desto bättre blir den. Jag tror inte att jag kommer köpa eller se om District 9, men jag är glasd att jag såg den.

Dagens låt: Inspiral Carpets - Directing Traffic

0 Comments:

Post a Comment

<< Home