Monday, June 15, 2009

Twin Peaks

Första helgen på mitt sommarlov har mestadels bestått av regn, igår regnade det konstant och det lockade inte direkt att gå ut. Vädret gjorde att jag och Malin höll oss in under gårdagen, vi började då titta på en serie som jag borde ha sett för längesen, nämligen Twin Peaks. Twin Peaks gick på tv när jag var mindre, men för mig brukade det betyda läggdags. Jag var alldeles för liten för att se serien, den gick sent och innehöll mord, inget för mig på den tiden alltså. Mamma och pappa tittade och jag minns att de gillade den.
När Malin fyllde år fick hon hela serien på dvd av mig och nu har vi kommit igång med tittandet på allvar. Vi har sett piloten och tre avsnitt och jag kan inte säga annat än att det är en fenomenal serie. Det är verkligen karaktärer som man lägger på minnet, många som är speciella och har konstiga saker för sig. Kyle MacLachlan är suverän i huvudrollen, jag minns att jag sett honom i en del småroller förut, men han har aldrig varit i närheten av att hålla den klass som han gör här. Han tar över så fort han kommer i bild, då är ändå konkurrensen hård. Dialogen i serien är en annan sak som jag gillar, det är främst MacLachlan som dominerar där också, men det är inte bara han. Det går inte att nämna Twin Peaks utan att ta upp musiken, den ger verkligen stämningen en extra skjuts. Jag har hört många säga att det ballar ur lite grand under säsong två, men säsong ett verkar hur bra som helst och jag ser fram emot de sista avsnitten. Så länge man har kvalitetssaker att se på tv gör det inget att det regnar, ikväll när vi har korpmatch får det dock gärna vara uppehåll.

Dagens låt: Morrissey - Why don´t you find out for yourself, nu är det bara en dryg vecka kvar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home