Friday, June 12, 2009

Nya Kilafors

I morse klev jag upp tidigt, anledningen till det var att jag skulle på snabbvisit till Hälsingland för att besöka mina gamla elevers skolavslutning. För att inte behöva passa tågtider hit och dit tog jag bilen. Några mil innan byn där skolavslutningen var ligger min hemby, när jag åkte igenom den fick jag en smärre chock, det är ingenting som är sig likt längre. Kilafors, som byn heter, har sett nästan likadan ut under hela mitt liv. Det har varit så långt mellan förändringarna att man reagerat när ICA bytt skylt, men nu börjar det bli nytt liv i byn. Det började förra sommaren med rockfestivalen, som kommer tillbaka den här sommaren och nu är ännu större, och nu har man gjort om centrum totalt. Till att börja med har man byggt en rondell mitt i byn, den kommer senare att prydas med en staty av djävulen, om jag fattat det hela rätt. På ena sidan vägen har man gjort upp stor plats för turistinformationen, som numer inte känns riktigt lika överflödig som för några år sedan. På den andra sidan har man rivit macken och i stället byggt en stor konsumaffär, man har dessutom fixat till en större parkering vid grillen. Förändringarna har gått riktigt snabbt, men de gör det onekligen mycket roligare att åka igenom byn. I stället för att dö ut, som man ett tag fruktade när macken skulle läggas ner, har den levt upp på nytt.
Avslutningen var trevlig, det var roligt att se mina gamla elever gå ut nian, de var en väldigt sympatisk klass när jag hade dem och därför kändes det givet att besöka deras sista dag som högstadieelever.
Ikväll ska jag och Malin ner på CC och se ett tribute band till The Doors, det blir nog underhållande.

Dagens låt: The Doors - Touch me
Im gonna love you
Till the stars fall from the sky

0 Comments:

Post a Comment

<< Home