Thursday, September 04, 2008

Skrattfilmer

Jag såg en intressant omröstning i skvallerpressen härom dagen, man hade röstat fram tidernas roligaste film. Vinnare var Ghostbusters. Jag kan hålla med om att det är en underhållande film, men jag skulle inte kalla den tidernas roligaste. Det finns några komedier som jag anser står i en klass för sig själv, dessa är:

-Monty Python and the holy grail: Väldigt speciell film, men otroligt rolig och innehåller kanske tidernas bästa filmslut.

-Office space: Den här filmen var med på topp 10 i listan som jag såg i skvallerpressen och det är utan tvekan befogat. Scenen med kopiatorn är en av mina favoritscener genom alla tider och den är inte den scenen i filmen som man kan skratta åt flera gånger.

-Titta vi flyger: En riktig klassiker, torra ordvitsar och låga skämt, precis i min smak. Det är inte så längesen jag och Den Gamle Franken hyrde och såg både den här filmen och uppföljaren, skratten duggade tätt den kvällen.

-Hot Shots 2: I mina ögon är det här tidernas roligaste film, det kanske inte är den kvalitetsmässig bästa komedin, men det är den film jag skrattar mest när jag ser. Både ettan och tvåan innehåller mängder av skämt som sitter kvar efter det att man sett filmen och det är ingen tillfällighet att det är den film som både jag och Den Gamle Franken citerar mest.

Visst finns det många komedier som håller högre kvalitet, t.ex Darjeeling Limited, Rushmore, Royal Tenenbaum, Little miss sunshine osv, men ingen av dem framkallar lika många skratt som filmerna ovan.

Dagens låt: Nick Cave - Into my arms
And I don't believe in the existence of angels
But looking at you I wonder if that's true

0 Comments:

Post a Comment

<< Home