Thursday, August 21, 2008

Jörgen Persson

Jag är inte speciellt OS-intresserad, tycker mest att det sabbar för Liverpool, som har haft spelare i Peking som egentligen borde vara i England. Idag vaknade ändå mitt intresse, anledningen till det var att en av svensk idrotts största vaknade till liv igen. Den jag menar är givetvis Jörgen Persson. Persson var med och slog Kina med 5-0 i VM-finalen 1989, han har vunnit både VM och EM i singel, men han har alltid stått i skuggan av den störste, J-O Waldner.
Idag stod denne Persson för en enorm insats när han först slog ut en högt rankad spelare från Hong Kong och sedan skrällde rejält och slog ut Vladimir Samsonov efter en riktig rysare. Som gammal pingisspelare jublade jag högt när jag satt i skolans fik och tittade på matchen. Det är otroligt imponerande att se hur han höjer sig nu när det är ett stort mästerskap, precis som J-O brukade göra. Persson hade dessutom skadeproblem inför OS och borde inte vara i toppform, men det är han, 42 år gammal. Den dräpande backhand som han avslutade matchen med kommer nog att vara mitt starkaste minne av detta OS, om inte han nu vinner kvartsfinalen mot Zoran Primorac i morgon. Det är lite märkligt att både Persson och Primorac gått så långt, de höll båda på redan när jag började spela och det var inte igår kan jag säga.

Dagens låt: Stone Roses - Sally Cinnamon
Sent to me from heaven

0 Comments:

Post a Comment

<< Home