Monday, August 11, 2008

Första dagen

Då var semstern över för den här gången, men när man är lärare och har åtta veckors ledighet på sommaren kan man inte gärna gnälla när jobbet åter kallar. Min klocka ringde strax före sju i morse, det kändes väldigt konstigt. Förra terminen brukade det ringa strax före fem, när klockan var strax före sju brukade jag sitta och halvsova på tåget. Därför kändes det som sovmorgon idag, trots att det var första arbetsdagen på terminen. Jobbet var trevligt, många nya ansikten såklart, men jag blev väl mottagen. Redan nu har jag hittat en kollega som, likt mig, har en Liverpool-mugg. Ett av mina mål den här terminen är att diska muggen så ofta att inte eleverna påpekar att den ser äcklig ut, får se hur det går med det.
Det var inte bara jag som hade en speciell dag, jag kan inte låta bli att tänka på en av mina gamla elever idag. När jag hade honom första gången berättade han för mig att han ville börja på jordbruksgymnasiet i Arbrå, något som han höll fast vid under hela sin tid som elev hos mig. Han gav mig en John Deere-keps när jag fyllde år för att påminna mig om vilket som var det bästa traktormärket och så fort det vankades prao befann han sig på jordbruket. När han i våras gick ut nian sökte han jordbruksgymnasiet och kom in. När jag pratade med honom på internet härom veckan berättade han att han skulle börja skolan samtidigt som jag började jobba, alltså idag, för att de skulle komma igång med traktorkortet i tid. Han är verkligen på sin drömskola nu och gör något som han sett fram emot i flera år, det är välförtjänt.

Dagens låt: Bright Eyes - First day of my life
Yours is the first face that I saw
I think I was blind before I met you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home