Sunday, August 10, 2008

Fynd i regnet

Mitt korta besök på cityfesten igår var ganska regnfyllt, paraplyt jag plockade med mig när jag gick vecklades in och ut med jämna mellanrum, för att slutligen stanna utvecklat i ett rejält spöregn. Det sämsta med regnet var att det kom som mest under Delacroix spelning, något som säkerligen gjorde att de tappade lyssnare. Jag, Malin, Liv och Choken stod i alla fall emot regnet och tittade på konserten, som var lika bra som den jag och Liv såg i radiostudion för någon månad sedan.
Förutom spelningen gjorde jag ett filmfynd under min cityfestvistelse, Dead man´s shoes är en av de bästa filmer jag sett de senaste åren och nu har jag äntligen hittat den på köpfilm, till ett bra pris. Filmens regissör heter Shane Meadows och han har bevisat sin kapacitet flera gånger, kanske inte minst i kanonfilmen This is England. Meadows har, likt andra skickliga regissörer som Wes Anderson och Tarantino, en förmåga att få till perfekta soundtrack. I This is England finns musik från band som Toots and the Maytals, Specials, Soft Cell och UK Subs med och Dead man´s shoes har äran att innehålla musik från Bonnie Prince Billy, även Calexico har musik med i den kanske bästa hämndhistorian som filmats. Snart kommer hans nya film, Somer´s town, ut, det ska bli intressant att se vilken kvalitet den håller. Huvudrollen i den spelas av Thomas Turgoose, hans insats i This is England var imponerande, så det ska bli spännande att se om det var en engångsföreteelse.

Dagens låt: Conor Oberst - Sausalito
Sleep on the shoulder, keep the stars all to ourselves

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Delacroix var en positiv överraskning.

3:37 PM  

Post a Comment

<< Home