Saturday, April 26, 2008

Stadsvandring

Idag har jag och Den Gamle Franken hunnit med en tur på stan. Det som var inplanerat var en kaffe. När man kommer ner till stan vid lunchtid en löningshelg är chansen ganska liten att hitta en plats att fika på inne vid torget och mycket riktigt, Waynes var proppfullt, Java gick vi inte ens iväg och tittade till. I stället fick det bli Spegeln, där fanns det billigt kaffe till mig och goda mackor till Den Gamle Franken. Det var ganska varmt ute, därför kom vi överens om att gå och köpa en varsin glass när mitt påtår tagit slut.
Jag är inget stort fan av glass, men det finns en av GB:s glassar som jag verkligen uppskattar och det är Tiptop. Den gjorde comeback för någon sommar sedan och det var onekligen mycket välkommet. Jag fick dock en mindre chock när jag såg vad glassen kostade, 19 kronor för en Tiptop. Nu köper jag inte glass jätteofta och har därför inte stenkoll på priserna, men har de inte gått upp väldigt de senaste åren? Jag trodde att det kanske skulle gå på 15 kronor, men så var det altså inte. Glassen är så pass god att den är värd pengarna, men glass börjar verkligen bli en dyr lyx. Vi intog våra glassar på torget, där var vi verkligen inte ensamma. Dels hade vi sällskap av mängder med människor som sprang mellan affärerna, dels hade vi sällskap av gatuförsäljare och majblomsbarn och dels hade vi sällskap av stora mängder med fåglar. Jag är inte helt förtjust i alla fåglar som finns på torget här i stan, det känns inte helt säkert när de flyger ovanför huvudet på en, man vet aldrig när de känner för att lätta på trycket. De är ett trevligt inslag i stadskärnan, men de börjar bli lite väl många nu för att jag ska uppskatta dem helt.
Ikväll ska jag laga mat åt Malin, det blir en, förhoppningsvis, god kycklingrätt med bulgur.

Dagens låt: Nick Cave - Nature boy
And she moves among the sparrows
And she floats upon the breeze
She moves among the flowers
She moves something deep inside of me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home