Tuesday, February 05, 2008

Väckningsmiss

Idag var jag mycket nära att sova över och missa mitt tåg, anledningen var en liten miss jag gjorde igår. När jag i morse vaknade var det inte av min mobilsignal, som det brukar vara, utan av min mamma som ropade och frågade om jag inte skulle kliva upp någon gång. Anledningen till att jag kunde väckas av mamma var att jag sov hemma hos mina föräldrar igår eftersom det var föräldramöte till sent på kvällen. Mammas rop fick mig att kolla på klockan och då märkte jag att jag sovit en halvtimme längre än jag tänkt, jag antog att jag stängt av ringningen på mobilen när den ringde och sedan somnat om. Detta lät ologiskt i mitt huvud eftersom jag alltid kliver upp direkt när mobilen ringer, men jag hann inte fundera mer över det eftersom jag var tvungen att springa ner och äta frukost. Jag kastade snabbt i mig lite gröt och åkte sedan iväg till tåget. Samtidigt som mitt tåg kom in till stationen kom även jag dit och det var ganska precis som jag tog mig med. På tåget tog jag fram min telefon för att ställa in larmet som ska gälla resten av veckan, då märkte jag att dagens larm inte var dagens larm, utan i stället måndagens. Jag hade råkat ta fel på dagarna, så därför hade det inte kommit något larm alls i morse. Tur för mig att jag var hemma hos föräldrarna, annars hade mina elever varit utan lärare under förmiddagen.
Förmiddagen var förresten en riktig utmaning för mig, som av naturen är ganska rastlös. Det var nämligen nationellt prov, vilket innebär 80 minuters vaktande. Jag hade tyvärr inte mycket att rätta och var därför sysslolös under stora delar av provet. Att sitta och titta på elever som skriver i över en timme är inte jätteroligt och det är verkligen inte speciellt omväxlande. Jag tycker dock att jag klarade mig ganska bra idag, jag hittade en linjal jag kunde sitta och pilla med medans de skrev och jag tror inte de blev störda. På torsdag är det vaktande under dubbelt så lång tid, då räcker det nog inte med linjal.

Dagens låt: Nick Cave - Sweetheart come
Walk with me now under the stars
For it's a clear and easy pleasure
And be happy in my company
For I love you without measure

0 Comments:

Post a Comment

<< Home