Tuesday, January 01, 2008

Gott nytt år

Det kommer säkert att ta några veckor innan jag lär mig att skriva 2008, men nu är man så illa tvungen att lära sig, det är ju dags för årsbyte. Min nyårsafton var mycket trevlig. Jag var på middag hemma hos Olis och Karin tillsammans med Malin, Den Gamle Franken och Pokervinstförstöraren och det var inte vilken middag som helst. Olis är nämligen en riktig storkock och det bevisade han för oss igår. Till förrätt fick vi en gratinerad hummer, det var helt makalöst gott. Det var så gott att Den Gamle Franken åt all svamp som var i fyllningen utan att ens kommentera. Det var första gången jag åt hummer, men förhoppningsvis inte den sista. Till huvudrätt fick vi fläskfilé, en inlindad i bacon och en som legat i marinad i ett dygn, till det fick vi klyftpotatis och sås. Detta var också fruktansvärt gott och efter huvudrätten var jag enormt mätt, nästan så mätt som jag var efter ett besök på en thairestaurang i Malaysia för sex år sedan och så mätt har jag inte varit tidigare i mitt liv. Som tur var väntade de en stund med att bära ut förrätten, när den kom ut var jag redo att börja äta igen. Det var en cremé bryle med någon typ av socker på toppen som Olis brände med gaslåga. Enormt gott även det och dessutom inte så mäktigt att man blev övermätt en gång till. Till maten drack vi champagne och vin, efter maten blev det en liten whiskey innan det var dags för Jan Malmsjö på tv. En mycket trevlig avslutning på 2007, får se om det kanske dyker upp lite bilder här framöver så jag kan visa hur god maten såg ut.
Nu 2008, vilket bland annat innebär ny Morrissey-skiva och fotbolls-EM, hoppas det här året fortsätter lika bra som det förra slutade.

Dagens låt: Damien Rice - Blower´s daughter
I can't take my eyes off of you
I can't take my eyes off you

0 Comments:

Post a Comment

<< Home