Sunday, December 30, 2007

Nyårskrönika del 2

För sjätte året i rad ska jag knåpa ihop en lista med tio största händelserna för mig under året som varit. Det är tuff konkurrens om plasterna i år, men till slut kom listan att se ut så här:

10. CL-semifinalerna mot Chelskij - Det var otroligt skönt att slå ut detta vidriga lag ur Champions League ännu en gång, Daniel Aggers mål var både viktigt och snyggt och när det sedan blev straffläggning klev Pepe Reina fram och visade varför han har rykte om sig att vara en skicklig målvakt på just det momentet. Finalförlusten mot Milan var utan tvekan årets jobbigaste händelse, men semin mot Chelskij var en härlig upplevelse.

9. Magnus Betnér på Gävle Teater - Det är bra att få skratta ordentligt ibland, det fick jag och Den Gamle Franken göra när vi besökte Gävle Teater och såg Betnérs föreställning. Det var både smart och roligt, Betnér har ett väldigt bra sätt att föra fram det budskap han vill förmedla. Jag har inte varit på den här typen av shower tidigare, men det gav onekligen mersmak. När Betnér kommer tillbaka till Gävle, för det hoppas jag att han gör, så kommer jag köpa min biljett mycket snabbt.

8. Peace & Love - Borlänge har startat en kanonfestival, det var andra året som jag besökte den nu och den blir bara bättre och bättre. I år spelade artister som Weeping Willows, Damien Rice, Stooges, Concretes, Dia Psalma, Sophie Zelmani och Nationalteatern. I fjol åkte vi bara ner en dag, men i år skaffade jag, Liv och Coop-Per biljett för alla tre dagarna och det är verkligen inte något jag ångrar. Så mycket bra musik som jag såg under de här tre dagarna var det längesen jag såg.

7. Kvällarna på Spegeln - Jens Lekman, Moneybrother, Christian Kjellvander, Kristoffer Åström, Sophie Zelmani, Weeping Willows och The Concretes, det är ingen överdrift att påstå att året på Spegeln var högklassigt. Nästan varje bokning de gjort har varit i min smak och varje kväll i deras lokaler har varit en högtidsstund. Spelplats Gävle har gjort Gävle till en bättre stad.

6. Kris Kristofferson på Cirkus - Resan dit var en upplevelse i sig, att sedan få se denna legend live är något jag aldrig kommer att glömma. Han kom ut på scenen ensam med sin gitarr och ett munspel och bjöd oss i publiken på en suverän konsert. Kristofferson har en låtskatt som få kan mäta sig med och ur den öste han konstant. Jag trodde aldrig att jag skulle få se honom live, men nu har jag gjort det och det kommer jag aldrig att glömma.

5. Ryan Adams på Chinateatern - En händelse som inte ligger så många veckor tillbaka i tiden, äntligen fick jag se en av mina allra största idoler live. Jag och Ronnie tog tåget ner en tisdag och bevittnade en mycket speciell konsert, man bröt två gånger pga tekniska problem, men varje gång man kom in på scenen igen var man lite bättre än innan. Att jag inte fattade vad man skämtade om under mellansnacket gör mig ingenting, musiken förstod jag och den var underbar.

4. Mallorcaresan - Innan det här var det många år sedan jag åkte utomlands för att sola och ta igen mig. Jag och Kusen köpte våra resor i god tid och bara några dagar in på mitt sommarlov flög vi iväg till Mallorca för en riktigt avkopplande vecka. Det var mycket varmt, maten var god, vattnet var svalkande och ölen kall, precis som det ska vara på en solsemester. Att jag dessutom fick träffa min gamla klasskamrat som bor där nere på ön gjorde inte resan sämre.

3. Weeping Willows - Äntligen var världens bästa band tillbaka med nytt material, som jag hade längtat. Den nya skivan släpptes på min födelsedag och den var precis så bra som jag hoppats på, en lugnare och mer tillbakalutad skiva, som var ett steg tillbaka mot de tidigaste albumen. Under året har jag sett WW live tre gånger och det har varit bra varenda gång. Allra bäst var det ändå på Spegeln, den första av konserterna, en underbar stämning i lokalen och ett mycket intressant låtval av bandet. Att de inledde med So it´s over var oväntat, men mycket uppskattat. Weeping Willows 2007 gjorde mitt 2007 ännu bättre.

2. Jobbet - Det är svårt att veta hur man ska ranka ett jobb, ibland är det jobbigt, men oftast är det otroligt roligt och lärorikt. Det har varit ett speciellt år för mig på jobbet, det här var nämligen första gången jag fick lämna ifrån mig en klass till gymnasiet. Tillsammans med den klassen fick jag vara med om mängder av saker som jag aldrig kommer att glömma och jag saknar dem fortfarande, som tur är fick jag behålla de andra eleverna och dessutom fylla på med ett gäng nya och det har gjort att även den andra halvan av året har varit bra. Till sommaren kommer jag tvingas lämna ifrån mig ännu en nia, det kommer att bli jobbigt den här gången och också, att tvingas skiljas från sina elever är det värsta med läraryrket, men att få undervisa dem är det bästa.

1. Födelsedagsfirandet - Årets förstaplats är given, mitt 25-årsfirande är något som jag aldrig kommer att glömma. Festen man höll för mig hemma i Kilafors hade planerats i en evighet och alla mina vänner var på plats för att fira mig. Delacroix och The Bonds bjöd på ljuv musik och allt var för mig. Jag har aldrig blivit så chockad som när jag klev in genom dörren till lokalen för att hämta en blomma som mamma påstod att hon inte orkade bära och märkte att alla mina vänner stod i lokalen. Chocken bara växte och växte när alla kom fram och hälsade, det var obeskrivligt roligt. Jag har skrivit massvis om den här festen på bloggen tidigare och jag kommer säkert att återkomma till den många gånger, jag kommer aldrig att glömma den här kvällen. Jag fick dessutom uppleva en till överraskningsfest, det var den dag jag fyllde år, en onsdag på jobbet. Mina elever hade bakat och köpt en blomma, de inredde ett klassrum till festlokal, sedan lurade de in min i klassrummet och gratulerade mig. Det här var en omtumlande vecka som jag alltid kommer att minnas, helt suveränt var det.

Dagens låt: Neil Young - Harvest moon
But now it's gettin' late
And the moon is climbin' high
I want to celebrate
See it shinin' in your eye

0 Comments:

Post a Comment

<< Home