Thursday, December 20, 2007

Revansch

I fjol förlorade vi volleybollen mot niorna, det följdes upp med att vi förlorade årets innebandymatch mot de nya niorna, därför var vi verkligen laddade när det var dags för årets volleybollmatch. Vi kom till spel med ett starkt lag och tog genast greppet om matchen, vi gick ifrån till 2-0 i set innan de lyckades knipa sitt första i matchen. Trots att eleverna hade grepp om fjärde set vände vi på steken mot slutet och lyckades plocka hem matchen på vår första matchboll. Det blev alltså vinst med 3-1 och det satt inte helt fel.
Volleyboll är en sport som jag aldrig riktigt fastnat för, men jag har ett starkt minne av några idrottslektioner på högstadiet när vi utövade denna idrott. Anledningen till att jag minns lektionerna är att en av mina kamrater, som verkligen inte var någon sportfantast, fick till några riktiga fantomslag. Vi hade haft en lång genomgång i hur man slog både fingerslag och baggerslag, men när det var dags att testa slagen i matchspel plockade han fram sina egna, hemsnickrade slag. När bollen kom till honom fanns det två alternativ för honom, antingen slog han till med klockrena knytnävsslag eller så gav han bollen redig örfil. Hans teknik hade utan tvekan vissa brister, men på något sätt lyckades han alltid få över bollen på motståndarnas sida och det gjorde han dessutom så pass bra att de oftast hade svårt att returnera hans slag. Det är den enda gången jag kan minnas att han tyckte att idrotten var rolig, vi andra hade också roligt, men mer åt honom än åt själva sporten. Sedan de lektionerna kommer jag alltid att förknippa volleyboll med hans knytnävsslag, varken förr eller senare har jag sett något liknande.

Dagens låt: Kris Kristofferson - Loving her was easier
I don't know the answer to the easy way she opened every door in my mind.
But dreamin' was as easy as believin' it was never gonna end

0 Comments:

Post a Comment

<< Home