Thursday, November 22, 2007

Återfall

En av mina elever har den goda smaken att uppskatta svensk trallpunk, samma musikstil som jag dyrkade när jag var 14-15 år. Eftersom jag har en hel del sådana skivor kvar lånade jag ut några till honom, för att han skulle få en inblick i hur det lät på min tid. Jag passade på att lyssna igenom skivorna jag skulle låna ut till honom på vägen till jobbet igår, skivor som jag inte lyssnat igenom på nästan tio år. En sak som jag ganska snabbt reagerade över var att jag kom ihåg skivorna otroligt bra, jag visste precis vilka låtar som skulle komma och jag visste precis hur texterna till låtarna gick. Jag hade ett kort återfall i trallpunken under förra terminen och det fick jag nu också, det blev en del punktittande på youtube under gårdagen och där fanns det mycket spännande. En höjdare som jag hittade var en livespelning med Radioaktiva Räker, kanske inte världens bästa kvalitet, men det var ändå roligt att se. Det bandet fick jag aldrig chansen att se live, trots att jag besökte Bollnäspunken två gånger. Mitt trallpunksintresse gick över när jag upptäckte Weeping Willows och sedan började leta musik utifrån dem, men fortfarande i gymnasiet köpte jag punkskivor och lät Bolinder beställa tröjor från Birdnest, han hade nämligen internet före mig. Att jag i somras prioriterade Damien Rice före Charta 77 är ett tydligt tecken på att trallpunken är något som jag lämnat, men det är fortfarande roligt att höra skivorna ibland och jag tycker fortfarande att det är ganska bra.

Dagens låt: Jeff Buckley - You and I
Silver eyes
I can see us shine

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Räkorna lirade aldrig på Bollnäspunken vettu...så det var inte så konstigt att du missade dom...

2:56 PM  

Post a Comment

<< Home