Friday, November 16, 2007

Skjorta och Gessle

Det var en lite ovanlig arbetsdag idag, jag och mina kollegor hade nämligen kommit överens om att vi skulle klä oss lite extra fint, lite fredagsfint. Finkläder är inte min starka sida, men jag hade i alla fall en skjorta som jag kunde ha till en cardigan och byxor. Det var väldigt roligt att se hur eleverna reagerade när alla deras lärare kom gåendes i allt från skjorta och slips till kjol, de var övertygade om att vi hade något lurt på gång. Några av mina elever startade en utredning för att komma på varför vi såg ut som vi gjorde, hur de än tjatade och frågade svarade vi bara att det var för att det var fredag, det köpte de inte. De hade idéer om allt från att någon fyllde år till att någon hade namnsdag eller skulle gifta sig
En annan ovanlig incident som inträffade idag var att jag fick höra en version av en Per Gessle-låt som jag faktiskt uppskattade. Jag har ett riktigt mastodont pass SO med mina nior alldeles innan de slutar, 100 minuter SO sist på en fredag är kanske inte det lättaste så vi har gjort en uppgörelse som går ut på att om de jobbar hårt den första timmen så få de bestämma vad vi gör den sista halvtimmen. Idag hade de bestämt att de skulle ha olika uppträdanden. Efter en sång, en hypnosshow och en mimande sångare var det dags för det avslutande numret. Hela klassen gick upp för att sjunga, jag fick sätta mig framför dem på en stol. En av eleverna sade att låten de skulle sjunga var tillängnad mig eftersom de hört att det var en låt som jag tyckte mycket om, sedan sjöng hela klassen "Här kommer alla känslorna på en och samma gång" av Per Gessle med ett taktfast gitarrkomp i bakgrunden. Just den låten hade jag på första plats när jag rankade världens mest irriterande låtar här i somras och jag har flera gånger nämnt både här och för mina elever att jag inte ger mycket för Gessle, men i den här versionen var den inte alls lika jobbig att höra. Jag följde förresten upp förra årets rittradition idag, också då ritade jag en zeppelinare på tavlan när vi läste om första världskriget, den här gången gjorde jag det dessutom utan att de bad om det. Kanske håller mitt självfötroende när det gäller att rita på att växa eller så är det bara det att zeppelinare är så pass lätt att rita att jag vet att jag klarar av det.

Dagens låt: Bonnie Prince Billy - Joy and Jubilee
Everything
Is on the wing
And every face is in a hidden place

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Du och Annika var jättesnygga igår! :) Tänk vilken tur jag hade som gick och pratade med Elina just då ;) Haha :)

7:32 AM  

Post a Comment

<< Home