Wednesday, November 21, 2007

Ryan

Det blev en lång dag, kom inte hem till lägenheten i Gävle förrän klockan var halv tre, men det är ingen tvekan om att det var värt det. Gårdagens konsert med Ryan Adams var en höjdare, speciellt den andra halvan. Jag och Ronnie kom ner till Stockholm en halvtimme innan spelningen skulle sätta gång och vi hade inga problem med att hitta en taxi som kunde ta oss till Chinateatern, där det hela skulle äga rum. Jag införskaffade en stilig t-shirt innan vi gick in och satte oss på våra platser i salongen, det var en riktigt schysst konsertlokal som verkligen var passande för musiken. Sedan kom Ryan Adams ut på scenen tillsammans med sitt band, The Cardinals, och konserten satte igång. En sak jag reagerade över tidigt under framträdandet var att jag nog aldrig sett en spelning där ljuset varit så dämpat, Ryan stod ute till vänster på scenen vid mikrofonen och det var ingen tydlig bild man fick av honom från publikplats. Två gånger bröts spelningen pga något strul med en monitor och det gjorde att starten inte blev den allra bästa, men spelningen växte hela tiden och när man kom in för tredje gången drog man igång en omgång med låtar som var makalöst bra. Låtarna från Easy tiger blev ännu bättre live, When the stars go blue var otrolig, men allra bäst var ändå Why Do They Leave. Munspelandet på den var underbart och Ryan framförde hela låten med en inlevelse som imponerade. Ryans mellansnack var inte lika imponerande, jag förstod inte riktigt skämten han drog och de första gångerna han pratade var det lite svårt att höra vad han sa. Jag har hört en hel del om Ryans humör, det gjorde att man blev lite orolig varje gång han vände sig mot ljudteknikern för att ge order, men han fortsatte att spela och det var mycket glädjande.
Nu har jag sett Ryan live och jag är mycket nöjd, jag saknade en hel del låtar, men samtidigt fick jag höra låtar som jag inte kände igen som var riktigt bra. Det blev inte många timmar sömn i natt, men jag har trots det inte varit speciellt trött under dagen på jobbet, man blir uppiggad av den här typen av resor, hoppas det här flytet håller i sig nu.

Dagens låt: Ryan Adams - Don´t fail me now
Oh day, oh night, oh darkened light
Drown me with water and burn me with fire
And don't fail me know

0 Comments:

Post a Comment

<< Home