Friday, November 30, 2007

Pepparkakor och andra godsaker

Den här veckan har jag kännt mig lite smågrinig, det är nog en kombination av lite sömn och mycket snö, men jag lyckades ändå vara på mycket gott humör innan veckan var över. Anledningen till mitt goda humör den här gången var att mina elever verkligen skämde bort mig under den sista lektionen, de hade märkt att jag var på lite sämre humör än vanligt och fyllde mina händer pepparkakor när de kom in i klassrummet. Genast blev jag lite mer uppåt, men det var inte riktigt slut där. En stund in på lektionen fick jag ännu en pepparkaka, den här gången var den större än tidigare och mitt namn stod skrivet med kristyr över hela kakan. En sådan gång är det inte svårt att känna att man valt rätt jobb. Nu var inte det här första gången under veckan som mina elever skämt bort mig, i onsdags fick jag både godis och ris a la Malta från hemkunskapen och igår kom en av mina trevliga åttor upp med en stor påse lussekatter och gav mig så pass många att jag var tvungen att spara två stycken till idag för att inte behöva gå hem illamående. Den här dagen inleddes dessutom med stämningsfull sång i kyrkan, som sig bör när det vankas första advent. Sångerna som sjöngs var ungefär samma som vi sjöng när jag gick i högstadiet. En sång som väcker roliga minnen är Hosianna Davids son, den brukade vi nämligen sjunga i en lite mer elak version mot min gode vän David. Idag sjöngs den vanliga versionen, inte av mig, men av många av eleverna. Adventsmorgon är den trevlig tradition.
En sak som jag lärde mig idag var att om man nu vill visa en svartvit dokumentär om första världskrigets avslutning bör man välja en bättre lektion än fredagens sista timme, om inte avsikten är att eleverna ska somna förstås.
I morgon är det Kjellvander, kommer nog att bli en riktigt trevlig kväll.

Dagens låt: Christian Kjellvander - When the mourning comes
I´ll be there just to make you happy
I´ll be there just to see the sun
I´ll be there just to keep you happy
Might be there when the mourning comes

0 Comments:

Post a Comment

<< Home