Monday, July 09, 2007

Vi fixade Agne

Jag har aldrig varit speciellt bra på att jobba med trä, när vi valde slöjd i högstadiet brukade jag välja syslöjd och det var inte för att jag var bra på att sy. Därför har jag alltid undvikit att komma i kontakt med arbeten där man måste skruva, spika, såga och hamra i trä. Idag blev jag dock tvungen att ta tjuren vid hornen och skruva skruvar i trä, det var nämligen dags att sätta upp mitt nyinköpta barbord. Lyckligtvis var jag inte ensam, David var nämligen här och hjälpte till och det var nog tur. Innan vi tog oss an bordet skulle stolarna skruvas ihop, de var köpta på IKEA och hette Agne. Det första jag reagerade över när vi skulle sätta ihop stolarna var att IKEA verkligen inte snålar på tejpen, förpackningen var ihoptejpad på flera ställen och allt i förpackningen satt ihop med en massa tejp, mycket irriterande. När vi väl fått ut alla delar och kastat bort kartonger, tejp och plast gick det faktiskt ganska lätt att få ihop stolarna, för mig var det en stor framgång. Sedan var det dags för bordet, jag var helt inställd på att möta strul. Det första vi gjorde var att göra plats för bordet, t.ex fick mitt X flytta från tv-rummet till sovrummet(med X menar jag inte någon gammal tjej utan en rätt stor X-men-souvenir som syrran fixade åt mig för några år sedan). Vi skruvade sedan fast benet i bordet, efter det att David talat om för mig att det var mycket lättare att göra det om bordsskivan låg på golvet i stället för att den stod lutad mot väggen. Därefter var det bara att mäta ut den bästa placeringen och skruva fast bordet i väggen, inga problem. Nu har jag bara kvar att kleta in det med nån olja så att det håller bra, sedan har jag ett otroligt stiligt barbord. Som ni ser nedan är det redan nu rätt stiligt, men det är en del saker kvar att fixa innan min hörna är färdiginredd, bland annat har en lampa som ska upp. Nu har jag en utmärkt whisky- och pokerhörna, den ska jag utnyttja.


Dagens låt: The Jam - The bitterest pill
When the wheel of fortune broke, you fell to me
Out of grey skies to change my misery
The vacant spot, your beating heart took its place
But now I watch smoke leave my lips and fill an empty room

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

grattis till Agne! nu till jag inte alls förstöra glädjen eller så, jag är ju normalt ett totalt bundle of joy så att säga, men...ska man inte olja bordet först? så man inte förstör tapeten?!

10:25 AM  
Blogger Tomas said...

Jag tror det kommer gå bra att olja ändå, bara man lägger lite papper på rätt ställen, annars är det ganska enkelt att skruva loss bordet en snabbis också.

12:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ser grymt snyggt ut, du får visa upp den för allmänheten en vacker dag...

1:43 PM  
Blogger Tomas said...

Ja, vi kanske får köra en invigning till helgen.

2:43 PM  
Blogger klockarbarbro said...

men var är lampan?

3:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag skulle nog skruva av borde först för säkerhetsskull, olja har ju en tendens att sprida sig...förresten skulle jag lacka om jag hade ett val...

eh ja. som vanligt lägger jag mig i saker jag borde knipa igen om.

10:09 AM  
Blogger Tomas said...

Bra tips kan man aldrig få för mycket av.

1:23 PM  

Post a Comment

<< Home