Tuesday, July 03, 2007

Omöjlig lista

Vilka har du på topp fem då? Den frågan ställde Papa G till mig när vi diskuterade skivor i Borlänge i helgen, det var den svåraste frågan jag fått på mycket länge. Jag är väldigt intresserad av musik och har en ganska redig skivsamling, att ur den plocka fram de fem bästa skivorna är i princip omöjligt. Det finns två regler för listan:
1. Bara en skiva per artist. Detta gör att jag måste välja en skiva av WW/Magnus Carlson och en skiva av Smiths/Morrissey, bara det är snudd på omöjligt.
2. Inga samlingsskivor. Det gör att Walker Brothers Portrait inte är aktuell för listan.
Ettan på min lista är ändå rätt given, även om WW gjort mycket bra så är deras första skiva, Broken Promise Land, den skivan som betytt mest för mig av alla. Magnus första soloskiva hade mycket väl kunnat ta en plats på topp fem om reglerna tillåtit, samma sak med Endless night.
Tvåa på min lista blir antingen The Smiths The Queen is dead eller Morrisseys Vauxhall and I, det beror helt på vilket humör jag är på. Att plocka bort en av dessa skivor går inte, och enligt reglerna får inte båda vara med.
När de här två platserna är avklarade börjar det riktigt svåra, tre skivor till ska in på listan. Det finns säkert 50 skivor som jag skulle kunna motivera en plats för på topp fem. Många skivor for igenom mitt huvud när jag satt där i Borlänge och försökte klura på det här. Först tänkte jag på Guns N´Roses Appetite för destruction, även om jag inte lyssnar på bandet längre så dyrkade jag den skivan när jag var yngre och kanske skulle det motivera en plats på listan, men ändå inte. Sedan funderade jag över de skivor jag lyssnat på den senaste tiden, Sam´s town med Killers, Grace med Jeff Buckley och Favourite worst nightmare med Arctic Monkeys, skulle någon av de skivorna kunna ta en plats? Det är tre otroligt bra skivor som i princip inte innehåller en enda dålig låt, men för att en skiva ska kunna ta plats måste det vara en som håller länge, jag vet ju inte nu om jag kommer slå på Arctic Monkeys om ett par år. Den som ligger närmast en plats av de här tre är Buckleys, den är jag rätt säker på att jag kommer gilla länge.
Till slut kom jag i alla fall fram till en tredje skiva som måste ha en plats på listan, Ryan Adams Gold. Jag lyssnade otroligt mycket på den under mina första år här i Gävle och slår fortfarande på den då och då. Skivan innehåller många låtar, men alla är så pass bra att man minns dem efteråt. Gold skulle nog hamna på tredje plats på min lista.
Sedan började jag fundera över grupper som The Jam, Mercury Rev, The Streets, Bright Eyes, Bonnie Prince Billy, Tindersticks, Tom McRae, Red House Painters, alla har de gjort skivor som jag lyssnat otroligt mycket på. Att lista skivor utan att ta med I see a darkness, Curtains, Fevers & mirrors osv. känns helt omöjligt. Efter det kom jag på att jag faktiskt lyssnat otroligt mycket på Paus skiva också, den borde utan tvekan ha en plats på listan. Moneybrothers To die alone är även det en skiva som jag kan ta fram och lyssna på då och då och fortfarande uppskatta väldigt mycket. Som ni märker är det omöjligt att göra en lista över bara fem skivor, hade det varit femtio utan inbördes ordning så kanske jag hade fixat det.

Dagens låt: Tindersticks - Tiny tears
How can you hurt someone so much your supposed to care for

4 Comments:

Blogger klockarbarbro said...

kan man inte få ha en "just nu"-lista och en "hittills"-lista, i alla fall? tills man vet om de kvalar in på långlivade listan.

alltid:
1. at the gates - slaughter of the soul
2. pj harvey - to bring you my love
3. nick cave - murder ballads
4. metallica - ride the lightning
5. imperiet - tiggarens tal

just nu:
1. raised fist - sound of the republic
2. disfear - misanthropic generation
3. cult of luna - salvation
4. thåström - skebokvarnsv 209
5. marit bergman - i think it's a rainbow

12:56 AM  
Blogger Tomas said...

En lista skulle kunna se ut ungefär så här för mig i såna fall:

Alltid:
1. Weeping Willows - Broken promise land
2. The Smiths - Queen is dead
3. Ryan Adams - Gold
4. Bonnie Prince Billy - I see a darkness
5. The Jam - All mod cons

Just nu:
1. Jeff Buckley - Grace
2. The Killers - Sam´s town
3. Tindersticks - Curtains
4. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare
5. Bright Eyes - Fevers & mirrors

Då har jag ändå inte nämnt Paus, Stone Roses, Mercury Rev, Walker Brothers osv. Det här är verkligen inte lätt.

2:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

1. ulf lundell - i ett vinterland
2. the killers - sam's town
3. thåström - thåström
4. red hot chili peppers - californication
5. savage garden - savage garden (nej, jag vet inte varför jag alltid väljer att förnedra mig själv när det finns så många andra bra skivor som är kreddigare än just sg)

9:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja man ska väl försöka iaf...

1. Slayer - Seasons in the abyss
2. Bob Dylan - Hard Rain
3. Rocket from the crypt - RFTC
4. Refused - Songs to fan the flames of discontent
5. Metallica - Master of puppets

8:13 AM  

Post a Comment

<< Home