Thursday, July 26, 2007

Nostalgi

Jag lyssnar väldigt sällan på radio, men härom dagen när jag och Kusen åkte och tränade hörde jag en ganska intressant diskussion på ett radioprogram. Det hela handlade om nostalgi, lyssnarna fick ringa in och berätta om vad som var nostalgi för dem. Jag och Kusen diskuterade ämnet en stund innan vi kom fram till träningen, vi kom fram till att det finns väldigt många saker som gör att man känner sig nostalgisk. Det kan vara filmer(Terminator, Willow, Rovdjuret, Trolltyg i Tomteskogen osv.), musik(Guns N Roses, Dia Psalma, Scorpions(mellanstadiediscon) osv), tv-program(Trasdockorna, Joelbitar, Varuhuset, Alf, Thundercats) och mycket annat, men jag kom fram till att det finns en speciell händelse som gör att jag känner mig extra nostalgisk, det är fotbolls-VM 1994. Det var en otroligt speciell sommar, vädret var suveränt och det fotbolls-VM som utspelade sig i USA innehöll verkligen allt. Det innehöll tragedier(Maradonas doping, mordet på Escobar), skrällar(Sverige, Bulgarien), profiler(Stoichkov, Hagi, Romario, Baggio) och i allra högsta grad även underhållande fotboll. En till anledning till att det här VM:et var så speciellt var matchtiderna, det går inte att se klipp från mästerskapet utan att tänka tillbaka på när man satt där hemma i soffan på natten och svettades eller på hur jag och Larsson satt i deras husvagn ute på gården och försökte hålla oss vakna med hjälp av Dia Psalma, så att vi inte skulle missa de sena matcherna. På dagarna, när det inte var fotboll på tv, roade vi oss med att spela fotboll, antingen utomhus eller på tv-spel, eller köpa klisterbilder till våra fotbollsalbum. Det var verkligen något speciellt med VM94, hela Sverige var insatta i vad som hände där borta och det var nästan det enda man pratade om. Nu går det inte att se klipp från VM utan att tänka tillbaka på var man såg matchen, hur matchen slutade eller vilka spelare i just de där lagen som man hade som favoriter, för jag var i den åldern då att jag höll koll på precis varenda lags spelare. Det är fortfarande väldigt roligt med fotbolls-VM, men eftersom jag håller på Liverpool mer än jag håller på Sverige så är det många gånger på ett år jag är mer nervös än när Sverige spelar. VM94 var så mycket mer än bara Sverige och deras framfart, det var helt enkelt en suverän månad och ett av mina starkaste barndomsminnen. Fotbolls-VM 1994 i USA, det gör mig nostalgisk.

Dagens låt: Magic Numbers - I see you, you see me
I never wanted to love you, but that's okay
I always knew that you'd leave me anyway

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej, letade runt litet på nätet efter bloggar om husvagnar och camping och hittade hit. Jag har precis startat en ny sida Bojkotta Husvagn-Svensson där jag skriver om mina erfarenheter av de som ligger bakom företaget. Det vore jätteschyst om du ville läsa sidan och länka till den så att fler får upp ögonen för deras minst sagt tveksamma affärsmetoder. Självklart länkar jag gärna tillbaka! Mvh Viktor

1:00 AM  

Post a Comment

<< Home