Friday, June 15, 2007

Matinköp

Jag har inte bott i min lägenhet mer än på helgerna under det senaste året, detta har medfört att jag alltid handlar de saker jag behöver i matväg på vägen hem från jobbet på fredagarna. Jag har aldrig köpt mer än jag behövt under de två dagarna jag varit hemma, under resten av veckan har jag ätit hos mina föräldrar. Nu har jag sommarlov och ska spendera två månader här i Gävle, då räcker det inte riktigt med det jag har i kylskåpet(senap, öl, kikärtor, yoghurt, mjölk) och skafferiet(ris, müsli, couscous, bulgur), det behövs påfyllning. Därför begav jag mig idag till Willys för att fylla på med det som var nödvändigt att ha. Jag har aldrig gillat att handla och idag blev jag påmind om varför det var så. Till att börja med var det bilköer i korsningen där jag svänger ut på vägen mot affären, jag vet inte varför det bildats köer, men det var väldigt irriterande. När jag sedan hämtat upp Kusen fortsatte jag min färd mot maten.
Det första problemet vi stötte på när vi skulle handla var den förhatliga pantmaskinen. Den påminner mig om kopiatorn på jobbet, den krånglar nämlgen varenda gång jag är i närheten av den, likaså den här gången. Det var Kusen som skulle panta flaskor han sparat ihop under de senaste månaderna och jag ställde upp som medpantare. När jag stoppat in tre flaskor började det att hacka i maskinen, sedan stod det att man skulle kontakta personal. Efter ett par svordomar(jag har lov nu, så jag får svära) lyfte jag luren som man skulle lyfta för att få kontakt med personal, givetvis var det helt tyst. Det kom ingen hjälp, men vi lyckades lösa problemet ändå efter lite bankande. När pantandet var färdigt gick vi in i affären. Nu var det så pass längesen jag handlade att jag nästan glömt bort vad jag brukade köpa när jag gjorde mina matinköp. Jag tror i alla fall att jag fick med de viktigaste varorna. Dagens andra problem dök upp när jag skulle köpa frukt, precis samma problem som jag alltid har när det är dags för den delen. Om det inte vore för att jag är fruktfanatiker skulle jag aldrig ge mig på att köpa, anledningen till det är naturligtvis de överjävliga påsarna som man ska använda för att stoppa ner frukten i. Jag blir alltid stående med de där plastpåsarna i minuter innan jag lyckas få fram en öppning på dem och när jag väl får fram öppningen är jag så irriterad att jag sliter upp påsen, med följden att påsen går sönder och sedan måste vaktas i korgen under resten av tiden, så inte all frukt ramlar ut i korgen. På tal om korgar så är det också en av de delar som alltid stör mig när jag handlar, inte själva korgen, men att jag alltid måste ta en korg. Vagnarna på Willys kräver en femma eller en tia för att lossna från de andra vagnarna utanför, jag har aldrig småpengar på mig. Jag vet inte hur många gånger jag vandrat runt på willys med en korg i vardera hand bara för att jag inte haft pengar med till en vagn. Idag hade jag tur, Kusen skulle bara köpa en engångsgrill, så han fick bära lite åt mig också. På vägen ut från affären fick jag i alla fall ta del av en av de positiva saker som finns med affärer, nämligen tuggummiautomaterna vid utgången. Jag brukar alltid köpa tuggummin på vägen ut, men eftersom jag är alldeles för ensam om det blir de ofta gamla och i och med det även stenhårda. Nu hade de tydligen nyss fyllt på automaterna vid willys och det tuggummi som kom ut ur maskinen när jag stoppade ner min enkrona smakade mycket bra. Den goda smaken satt inte i speciellt länge, men den lilla stund den gjorde det var värd den krona jag betalade och gjorde att jag lämnade affären med positiva känslor.

Dagens låt: Morrissey - Life is a pigsty
Can you please stop time?
Can you stop the pain?
I feel too cold
And now I feel too warm again

0 Comments:

Post a Comment

<< Home