Wednesday, June 06, 2007

Hittat rätt

Jag skrev härom dagen om hur jag hade problem med att hitta rätt i den problematiska juicedjungel som numera existerar i varenda ICA-affär, nu tror jag faktiskt att jag hittat min favorit. Igår var jag in och handlade på vägen hem från jobbet, då köpte jag dels min gamla vanliga, tråkiga bravojuice, men jag behövde även en mindre förpackning som jag kunden dricka i bilen. Mitt val blev Brämhults färskpressade exotiska nektar, den var rätt dyr, men den såg god ut. Det är ingen tvekan om att den var värd varenda krona, det är den godaste juice jag smakat på mycket, mycket länge. Vanligtsvis brukar jag ha svårt för att dricka när det är fruktkött i, det ger en äcklig känsla i munnen och gör att man inte kan fokusera fullt ut på smaken. Den här juicen innehöll ganska mycket fruktkött, men det gjorde inget, den smakade så gott att man inte tänkte på hur obehagligt det egentligen är med de där små bitarna som finns i. Den enlitersförpackning som jag köpte med mig var slut innan jag passerat Bollnäs, det tog alltså cirka tio minuter. Under den tiden hade jag också hunnit med att äta ett äpple och en macka, så jag drack inte bara juice under den vägen. Juicen var både god och törstsläckande, något som är nog så viktigt när man spenderat en dag på stranden och i princip bara druckit kaffe. Hoppas verkligen att den här exotiska drycken finns på mitt ICA här i Gävle också, i sådana fall vet jag vad som kommer att stå bredvid min oboyförpackning på frukostbordet i sommar.
Jag har tidigar på den här sidan hyllat Paus skiva, en av de bästa svenska skivor som gjorts. Låtar som Sårbar(Jag önskar jag var) och Mitt samvete din hämnd är klassiker som bör finnas i varje skivsamling. Paus medverkade även på en hyllningsskiva till Plura i Eldkvarn, där sjöng man Kärlekens tunga. Om Paus skiva är en av de bästa skivor som gjorts på svenska så är Kärlekens tunga en av de bästa låtar som skrivits på svenska. Jag är inget fan av Eldkvarn annars, men den här låten är suverän. En stor anledning till att jag gillar låten är att Paus gör en så otroligt bra verion av den, jag hörde den versionen innan orginalet. Även när Eldkvarn gör låten är den mycket bra, skön melodi och en höägklassig text. Klicka på dagens låt, lyssna, njut.

Dagens låt: Eldkvarn - Kärlekens tunga
Jag älskar dig mer än du
nånsin kommer att få veta.
Lycka till med allt
men du kommer att få leta

0 Comments:

Post a Comment

<< Home