Thursday, June 07, 2007

Värme

Det har varit väldigt varmt de senaste dagarna, både på jobbet och hemma i Gävle. Sommaren verkar köra igång på allvar nu, det är bra, då är jag inte helt ovan vid värme när jag beger mig till Mallorca med Kusen om knappt två veckor. Idag har jag varit med min klass på en strand utanför Arbrå och umgåtts för sista gången bara vi. I morgon kommer alla nior att åka iväg och fira tillsammans, vi lärare är med då också, men då är det inte bara mina nior utan även den andra klassen. Därför var det extra roligt att vi fick bra väder och en trevlig dag på stranden idag. Jag tog mitt första dopp för året idag, men det var inte riktigt frivilligt. Några mina elever tyckte att jag gjort mig förtjänt av ett dopp och de var alldeles för många för att jag skulle kunna hålla emot när de drog mig mot vattnet. Det var fruktansvärt kallt i vattnet, men jag är å andra sidan en badkruka så att jag säger att det är kallt behöver inte betyda så mycket. Jag lyckades förresten med bedriften att ta en lyra idag, det brukar verkligen inte hända ofta. Vi hade en brännbollsmatch mellan eleverna i klassen, men när en av eleverna klev av fick jag hoppa in. Jag fick två chanser att ta lyra och lyckades med en av dem, det är ett bra facit för att vara jag.
Jag fick även förlänga min svit i kubb, det var samma lag som i tisdags då vi spelade på en annan strand. Resultatet blev detsamma som senast, idag lyckades jag få ner kungen på första kastet, jag börjar få in det där med att kasta pinnen bakvänd.
Vi avslutade dagen med att spela lite beachvolleyboll, det slutade på samma sätt som det gjorde senast jag spelade volleyboll mot elever, nämligen med att jag gjorde illa ett finger. Jag är oerhört klantig när jag spelar, det är nog bara att försöka inse det. När dagen var slut åkte jag till jobbet och klistrade igen betygskuverten till mina mentorselever, för i morgon är det nämligen dags för avslutning. Tidigt i morgon ska vi infinna oss vid kyrkan för att fira våra elever som slutar på skolan. Det kommer kännas väldigt speciellt att stå där och lämna över betygen till mina elever, de har gjort en suverän insats i år och går mot ett välförtjänt sommarlov. Ni som läst den här sidan det senaste året vet att jag har en underbar klass och de kommer att lämna ett stort tomrum efter sig.
Idag var det förresten studenttåg i Bollnäs, min egen studentdag minns jag som en av de varmaste upplevelserna i mitt liv. Vi hade bra väder den dagen, solen låg på rejält. Traditionsenligt höll rektorn ett tal i aulan innan vi gick ut, i den aulan var det fruktansvärt hett och det fanns nästan ingen luft alls i byggnaden när vi skulle börja gå ut. Alla vi killar som satt där i kostym svettades friskt och det var inte helt fel att komma ut genom dörren när talet var slut. Dagens studenter hade tur med vädret de också och jag skulle gissa att det var lite småljummet i aulan innan de kom ut. Hoppas vi får fint väder i morgon också, mina elever förtjänar solsken.
Ikväll är Peking på tv, ska bli intressant att se om de är bättre nu än när de spelade mot Sylvia förra månaden. Vinst ikväll och det ser väldigt bra ut inför resten av säsongen.

Dagens låt: Eldkvarn - Kärlekens tunga
Allt det där om att va på väg nånstans
när man är tillbaks där allt började

0 Comments:

Post a Comment

<< Home