Wednesday, May 16, 2007

Vägarbeten och smeknamn

Visst är det trevligt med sommar, inget snack om den saken, även om jag föredrar hösten om jag får välja. Sommar är trevligt, men det finns en del saker som är väldigt negativa med den också. En av dessa saker är att man på sommaren ofta råkar ut för vägarbeten och det har jag råkat ut för nu. På vägen in till Bollnäs har man bestämt sig för att lägga ny asfalt och det gör man på en mycket lång sträck, detta har resulterat i att jag de senaste två dagarna har fått stå och vänta vid en vägspärr i fem minuter innan jag kunnat åka vidare. Fem minuter är kanske inte en evighet, men när man är på väg hem från jobbet är det sista man vill att stanna för en trafikvakt. Jag har full förståelse för att man måste laga vägarna då och då, men det är ändå irriterande när man måste stanna. Det är väl bara en tidsfråga innan det kommer upp nån spärr på E4 där jag får vänta innan jag tar mig hem på fredagarna. Nu är det visserligen bara några få fredagar kvar innan det är dags för sommarlov, men de hinner säkert störa min hemfärd innan terminen är slut.
Eftersom terminen närmar sig sitt slut har förberedelserna inför skolavslutningen börjat. Idag har mina elever kämpat med att komma på smeknamn till sina klasskampströjor, det hade nog varit ett ganska svårt jobb för mig om vi hade haft den typen av aktivitet i nian också, men av en annan anledning. Om det var något min högstadieklass var bra på så var det att komma på smeknamn, det ena mer långsökt än det andra. När jag gick i nian hade jag åtminstone 5-6 smeknamn som användes och jag hade säkert 5-6 smeknamn på Gamle Franken, David, Hep Stars, Schröbb och de andra grabbarna i klassen. Att välja ett smeknamn till en tröja hade varit rätt klurigt, på skoltröjan skrev jag mitt mest använda smeknamn, men då hade jag sorterat bort många. När vi hade våran klassträff för två somrar sedan blev jag påmind om mitt smeknamn, det är verkligen inte ofta jag får höra det längre. Ljung, Bolinder och de andra från gymnasiet änvänder det fortfarande, men sedan jag flyttade till Gävle har det blivit mer sällsynt. I Gävle har jag inget riktigt smeknamn, förutom de namn som jag och Den Gamle Franken använder på varandra, däremot har jag i stället ett artistnamn som jag använder i korpen, det är inte fy skam det heller.

Dagens låt: Arctic Monkeys - You Probably Couldn't See For The Lights But You Were Looking Straight At Me
Never again
Never again
Will there be another one quite as desirable as you?
One look sends it coursing through the veins, oh how the feeling races

0 Comments:

Post a Comment

<< Home