Wednesday, May 23, 2007

Då var det dags

Jaha, då var det dags för den där dagen som jag har gått och väntat på, dagen för årets final i Champions League. Det var två år sedan vi senast var i final och jag minns så väl hur fruktansvärt nervös jag var hela den dagen. Då pluggade jag religion på högskolan och hade väldigt mycket fritid, det ställdes inga stora krav på en inriktningen. Finalveckan kändes då som en evighet, jag bara gick och väntade på avsparken. Jag satt hemma i lägenheten och varvade plugg med att diskutera matchen med andra Liverpool-fans. Det kändes ungefär som när man var liten och väntade på julafton, men det är ändå en haltande jämförelse. Julafton är dag man verkligen kan njuta och ha trevligt, man får paket, umgås med familjen och äter god mat. Pirret i magen innan en CL-final hänger mycket ihop med en enorm ovisshet, vid vinst är det en hel enorm upplevelse, men en förlust är fruktansvärt tung och något man absolut inte vill uppleva. En finalförlust kan inte jämföras med en misslyckad julklapp, sådana hemska julklappar finns inte.
Tiden fram till den här finalen har varit helt annorlunda, den har gått sanslöst fort. Skillnaden är nu att jag i stället för att plugga har jobbat och när jag är på jobbet går dagarna fort, det är måndag och fredag hela tiden, veckorna bara försvinner. Förutom att några elever påmint mig om matchen och påpekat att de kommer nämna det ett par gånger i morgon om vi förlorar, så har jag faktiskt inte grubblat så mycket över hur matchen ikväll kommer att se ut. I stället har jag grubblat över hur man gör en åtta med foten samtidigt som man gör en sexa, hur jag ska lyckas få tillbaka min pekpinne utan att samtidigt förlora en blyertspenna, hur jag ska få ihop filmer till en till omgång Frank, hur jag ska formulera mig i mina sista inlägg i elevernas loggböcker, hur jag ska komma undan från brännbollsmatchen och hur jag ska sätta mina betyg. Jag har inte varit det minsta nervös under dagen, men nu börjar det kännas. Det är tre timmar till matchstart, två timmar innan lagen släpps och åtminstone fem timmar kvar innan jag vet om årets säsong slutar i succé. De flesta experter verkar tro på Milan, det är bra för oss. Det var samma sak förra gången och då var det vi som vann. Kom igen nu Liverpool!

Dagens låt: Jeff Bukcley - Lover, you should´ve come over

Well maybe i'm just too young
To keep good love from going wrong

0 Comments:

Post a Comment

<< Home