Friday, April 06, 2007

WW

Jag har sett Weeping Willows många gånger och jag har alltid varit nöjd när jag lämnat konsertlokalen, det var jag även efter att de sista tonerna av Endless night tystnat och kvällens konsert tagit slut. Det är alltid lite extra att höra Weeping Willows direkt efter en ny skiva, det är spännande att höra hur de nya låtarna funkar live. Jag var rätt övertygad om att man skulle inleda med en låt från den nya skivan, därför var det en rolig överraskning när man inledde med So it´s over från den allra första skivan. I slutet av den låten, när Magnus står och kramar mikrofonen med båda händerna och gråtsjunger på ett sätt som bara han kan, så att man bara väntar på att rösten ska skära sig, precis då finns det inget band som kommer i närheten av Weeping Willows. Det var precis den känslan i musiken som gjorde att jag fastnade för bandet för tio år sedan och det är den känslan som gör att de fortfarande är oerhört bra. Det där plågade ansiktet som Magnus visade när han sjöng idag har inte varit med lika ofta de senaste åren, därför kändes kvällens spelning lite extra. Den nya skivan är ett steg tillbaka till det gamla WW och det kunde man se även på scenen idag. Det var många sorgsna miner och uppgivna gester och det var så bra som bara Weeping Willows kan vara. De nya låtarna funkade bra live, Shiver in the morning light var till och med bättre live än på skiva. De gamla låtarna man valde att spela var verkligen en perfekt blandning, allt från oväntade låtar som By the river till den underbara While I´m still strong. Spelningen varade i kanske 90 minuter, men de hade gärna fått fortsätta hela natten, det var verkligen ett Weeping Willows i högform. Broken promise land, vad kan man egentligen skriva om en sådan låt. När de spelade den idag var det magiskt och avslutningen på låten när Magnus verkligen visar att han är krossad var så förbannat bra att det inte är möjligt att beskriva i ord, det måste upplevas. När WW är så här jävla bra kan man ta att det finns folk i lokalen som inte fattat att man ska hålla käften när det är lugna partier i en låt. Weeping Willows är ledsna igen och det är jag glad för.

Dagens låt: Weeping Willows - Touch me, även den var underbar idag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home