Monday, March 26, 2007

Gamla godingar

En av mina klasser är på prao nu, det gör att jag har lite extra tid till rättning och planering. Detta hade jag inte en tanke på när jag åkte till jobbet i morse, så jag glämde bort att ta med mig musik att lyssna på. Lyckligtvis har jag tidigare plockat med mig massor av gamla blandskivor som jag har liggande i en hög i klassrummet, dessa kom väl till pass idag. Det var en hel del låtar på skivorna som jag glömt bort att jag lyssnat på, men det var väldigt kul att höra dem igen. Goldfrapp hade jag inte lyssnat på på väldigt länge, jag har bara en skiva med dem och den är ganska ojämn. Black cherry är i alla fall en riktigt skön låt och passade rätt bra att jobba till. All mixed up med Red House Painters var även den med på skivan och det är fortfarande en av de bästa låtar jag vet, det går inte att få nog av den. Jag minns första gången jag hörde den, på ett blandband jag fick av ett Cardigans-fan, det är inte ofta man fastnar så för en låt första gången man hör den. José Gonzalez Crosses spelades rätt ofta hemma hos mig när den kom, men jag fastnade aldrig så pass mycket för hans musik att jag köpte skivan. Live har han dock gjort några spelningar jag minns väl, bland annat den på UH-båten, dagen efter att Kusen smällt igen dörren för honom när han var på väg in i våran hytt. Frankes skiva köpte jag dock på en gång, jag väntar fortfarande på en uppföljare från detta intressanta band. Jag såg dem live nere i Arvika för ett gäng år sedan, då tyckte jag att de var rätt trista. När jag sedan hörde en av deras låtar på tv fastnade jag helt, de var starkare på skiva än live, eller så var det jag som inte var mottaglig för musik vid halv fyra på natten efter tre dagars jobb. Angel, angel, down we go together är en av mina Moz-favoriter, men det var ett tag sen jag lyssnade på den, så när den inledde den här blandskivan blev jag väldigt glad. Rocky Dennis låt Black cab hade jag glömt, men det är nog mest för att det blev lite väl mycket Rocky Dennis och Jens Lekman ett tag, man hängde inte riktigt med i allt som hände kring denne artist. All lovers hell är även det en låt som man inte kan få nog av, därför är det konstigt att jag inte lyssnat på den på mycket länge, Kristoffer Åström är bra, mycket bra.

Dagens låt: The Smiths - Last night I dreamt that somebody loved me

0 Comments:

Post a Comment

<< Home