Thursday, February 08, 2007

Återfall i Paus

Då och då får jag återfall, jag blir tvungen att lyssna på musik som jag inte lyssnat på på länge, den senaste veckan har detta hänt igen. När jag flyttade till Gävle fick jag höra en skiva hos en av mina klasskompisar(eller kursare som som det så flashigt heter när man är student), den skivan jag fick höra är en av mina absoluta favoriter. Det var ganska länge sedan jag lyssnade på den, men i veckan har den gått varm i min bil(varm kanske är fel ord när det är 20 grader kallt, men den har spelats mycket iaf). Skivan jag menar är Paus. Jag har svårt för Jocke Berg när han spelar i Kent, men det som han fått ihop tillsammans med Peter Svensson i Paus är helt suveränt bra. Under min första termin i Gävle lyssnade jag nästan oavbrutet på den här skivan, därför har den många minnen med sig. Mitt samvete, din hämnd var den första låt jag fastnade för, den har en väldigt bra text och är mycket dyster. Det är en låt som mina elever säkerligen skulle klassa som självmordsmusik. Chock har jag fastnat för den senaste veckan, har spelat den många gånger och den växer mer och mer. Texten är så enkel, men ändå så bra. Låten i sig är ganska lång, men det är inget man tänker på när man hör den. Amerikana är även det en låt som jag kände starkt för redan första gångerna jag hörde skivan, jag minns att jag hade den på repeat när jag solade solarium på Sätra, det var ett tag sedan nu. Gymmet och solariet på Sätra var onekligen rätt speciella, för att inte tala om gubben man fick låna nyckeln av, men det var en rolig tid. Sårbar(jag önskar jag var) är nog ändå den låt som jag lyssnat på allra mest på skivan, det går inte att få nog av den. Onekligen en dyster text, men väldigt bra skriven. Om ni nu inte har den här skivan hemma är det bara att gå in på cdon och beställa, ni kommer inte att ångra er.
I morgon ska jag åka pulka, kommer bli riktigt skoj.

Dagens låt: Paus - Fotografi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home