Sunday, January 21, 2007

Tomas lagar veg del 3


Det har varit ett uppehåll i mitt veglagande pga lov och snöväder, men idag var det dags för den tredje delen i serien. Återigen var det syster och Ronnie som var på besök och det som jag tillagat den här gången var följande recept:

Champinjoner Provencale
Ingredienser
12 st färska champinjoner
75 g morötter
75 g palsternacka
1/2 pressad citron
1 msk vitvinsvinäger
1/2 dl vatten
parmesanost eller vanlig riven ost

SÅS:
1 burk krossade tomater
2 1/2 vitlöksklyftor
1 msk basilika
1 1/2 krm svartpeppar
2 1/2 krm salt
1 1/2 dl vatten

Tillagning
Sätt ugnen på 250 grader. Tvätta och vrid bort fötterna på champinjonerna. Ställ hattarna i en smord och ugnssäker form.
Svär svampfötter, palsternacka och morötter i tändstickstjocka stickor. Fräs dem i lite smör eller margarin. Späd med citron, vinäger och vatten.
Låt röran småputtra några minuter. Fördela den jämnt i champinjonhattarna. Strö över osten och gratinera i 250 grader ugn i 5-10 minuter.
Blanda ingredienserna till såsen, låt den koka ihop ca 15 minuter och servera den till champinjonhattarna.
Champinjon Provencale kan ätas enbart som en lätt lunchrätt eller med rykande het pasta

De svårigheter den här måltiden medförde var:

1. Palsternacka, hur det ut egentligen? Hur smakar det? Vågar jag köpa det? Frågorna var många innan jag tog mig mod att bestämma mig för det här receptet och således var tvingad att köpa något som jag inte visste hur det smakade. Palsternacka låter inte spciellt gott, men skenet bedrog.
2. Disken. Jag använde två kastruller, en stekpanna och en ugnsplåt, alltså blev det en jäkla massa disk. Tur att syster jobbat som diskare och fick det överstökat på en kort stund.
3. Champinjonstorleken. Jag var tvungen att hitta stora champinjoner, annars hade det där med att fylla hattarna varit rätt svårt. Jag fick leta igenom hela lådan på ica innan jag hittat tillräckligt många i rätt storlek.
4. Pastamängden. Det måste vara bland det svåraste som finns att koka rätt mångd pasta, jag chansar varje gång. Den här gången blev det en rätt lagom mångd, men det hade lika gärna kunnat bli alldeles för mycket. Kan ingen komma på något bra sätt att använda för att dosera spaghetti?



Dagens låt: The Charlatans - Blackened blue eyes

0 Comments:

Post a Comment

<< Home