Saturday, September 09, 2006

Världens roligaste person

Folktoppen är ett intressant program, jag gillar listor och det är ju ett program som är uppbyggt på listande så det borde passa mig. Tyvärr är det ju så att jag har smak och det har inte den större delen av Sveriges befolkning, så listorna blir alltså fel. Det bevisades för två veckor sedan när Nina Persson på något vis inte blev framröstad till bästa kvinnliga artist i Sverige, det kommer säkert att bevisas ikväll också. Som jag fattat det ska man rösta fram världens roligaste person ikväll, en tuff uppgift. Hade det varit Sveriges roligaste person hade det inte blivit så spännande, Robert Gustafsson är oerhört populär så han hade säkert fått över hälften av rösterna, men när det är i hela världen kan det bli intressant. Jag hade tänkt berätta här vilka som är världens roligaste personer, så kan de andra roa sig med att knåpa ihop listan ikväll. Det finns många som jag skulle kunna godkänna som etta på listan, men jag tror inte att någon av dem kommer att toppa listan på tv. Ett givet val i toppen är såklart Ricky Gervais, The Office är den kanske bästa tv-serie som gjorts och Gervais är utan tvekan ett komiskt geni. Dels är han oerhört bra på att agera i serien och dels var han ju med och skrev den, imponerande gjort. Extras, som kom efter Office, var också det en bra serie. Ricky Gervais ska absolut vara med i toppstriden. Jerry Seinfeld borde också finnas med där uppe, hans serie är en klassiker och de stå upp-shower jag sett med honom har varit riktigt bra. Gänget bakom Titta vi flyger och Hot Shots skulle ligga bra till på min lista, men eftersom de är bakom kameran kanske det inte vore ett sådant roligt val. En person som är given på min lista är Conan O´Brien, han är nog den komiker som får mig att skratta flest gånger på ett år. Numera hinner jag inte se hans show så ofta, men under loven ser jag till att se varenda avsnitt av hans program. Etta på min lista skulle jag placera två personer, två personer som jag ser som oskiljbara: Matt Stone och Trey Parker. Att se deras filmer blir aldrig tråkigt, även om man ser Orgazmo för femte gången eller Baseketball för sjunde gången, skämten håller fortfarande. Cannibal The Musical är bland de sjukaste filmer jag sett, den kanske inte håller lika bra som de två jag nämnde ovan, men den innehåller ett av de bästa skämt jag sett på en film. Det skämt jag pratar om är givetvis när man kastar stenen i vattnet för att se hur djupt det är, det går inte att förklara i text hur roligt det är, det måste upplevas. Förutom att Stones och Parkers filmer innehåller mängder av bra skämt så har man alltid soundtrack som höjer filmerna ännu mer. Nu har jag hyllat Stone och Parker i flera rader, utan att nämna deras kanske största verk, South Park. Jag har tyvärr inte sett alla avsnitt av serien, men allt jag sett håller en riktigt hög nivå. Jag skulle vilja påstå att Matt Stone och Trey Parker är världens roligaste personer.

Dagens låt 2: The Perishers – On my way home

2 Comments:

Blogger klockarbarbro said...

men TOMAS. du kan ju inte bara bortse från monty python.

4:22 AM  
Blogger Tomas said...

De skulle nog hamna topp tio i alla fall, men inte topp fem.

5:36 AM  

Post a Comment

<< Home