Sunday, August 27, 2006

Folktoppen=botten

Folktoppen var på tv igår, jag tittade inte men jag såg listan på Internet idag. Det är inte utan att jag blir lite orolig för Sverige. Jag visste att de flesta här inte har någon smak, men att det var så här illa visste jag inte. Ämnet igår var Sveriges bästa kvinnliga artist. Att Carola vann var lika väntat som skrämmande, av någon anledning är det många som gillar henne. Topp 5 såg ut så här:
1. Carola
2. Helen Sjöholm
3. Lena Philipsson
4. Louise Hoffsten
5. Jill Johnson.
På plats sex återfanns Nina Persson. Kan någon förklara för mig hur hon kan ha hamnat efter en artist som Jill Johnson? Eller hur hon kan ligga fyra platser bakom Du eeeeeeeeeeeee min maaaaan-Helen Sjöholm? Nina Persson har lyckats både i Sverige och i utlandet och hon har utan tvekan den bästa sångrösten av alla kvinnliga artister.
På plats nio hamnade Laleh, plats nio. Det är också helt oförklarligt. Hon är en av de mest talangfulla artister som finns i Sverige just nu och gör all sin musik själv. Hur många låtar har Lena Ph skrivit de senaste åren? För att vara en bra artist ska man helst göra sin egen musik också, det är i alla fall min åsikt. Den enda på topp 5 som jag egentligen kan acceptera är Louise Hoffsten, hon gör sin grej och gör det bra även om det inte är någon musik som jag skulle lyssna på.
Folkets topp 5 gör mig mörkrädd, men här kommer facit. Här kommer listan över Sveriges fem bästa kvinnliga artister:
1. Nina Persson - Att någon skulle kunna komma före henne på den här listan är omöjligt. Hon har varit med länge nu och utvecklas hela tiden, skivorna låter aldrig lika men de låter alltid bra. Det kännetecknar en skicklig artist. Hon skriver inte musiken själv, men texterna hon skriver är världsklass.
2. Laleh – Jag har skrivit en hel del om Laleh på den här sidan sedan den startades. Hennes skiva är grymt bra och att hon gör allting helt själv gör det hela än mer imponerande.
3. Stina Nordenstam – Otroligt häftig röst. Gör en musik som inte låter som någonting annat här i landet. ”The world is saved” är den senaste skivan jag köpte med henne och den håller hög klass rakt igenom. Att Jill Johnson skulle vara en bättre artist än henne är som att påstå att ögonkakao är godare än oboy, alltså helt befängt.
4. Sophie Zelmani – Jag har inga skivor med henne, men jag har lyssnat på henne en hel del och hennes musik är väldigt bra. Zelmani har en röst som man helt enkelt inte kan ogilla. ”Love affair” är en skiva som borde placera henne på en sån här lista utan att någon protesterar
5. Lisa Miskovsky – Jag hade svårt att komma på vem jag skulle placera på den här platsen, de första fyra var givna eftersom det är artister som jag lyssnar på. Bakom de fyra finns det många som jag tycker är bra artister även om de kanske inte är riktigt min smak. Anna Ternheim, Marit Bergman och Robyn är exempel på artister som jag tycker gör sin grej på att bra sätt. Valet blev ändå Lisa Miskovsky, hon har gjort några låtar jag gillar och är inte rädd för att förändra sin musik.

Dagens låt 2: A Camp – Song for the leftovers

0 Comments:

Post a Comment

<< Home