Sunday, September 10, 2006

Veckans lista v.36

1. Diego Maradona – Nu är han snart på plats här i Sverige. På onsdag tar han över Globen och får chansen att frälsa en, förhoppningsvis, fullsatt arena. Jag missar den här chansen att se Gud live och det känns lite trist, han hade kunnat välja i princip vilken annan dag som helst under året så hade jag åkt. Å andra sidan så är jag redan frälst, jag vet vad Maradona kan. Det är kanske bättre att andra får chansen att inse vad som gäller. Gud i Sverige alltså, stort, jäkligt stort.

2. Thomas Pareigis – Bland det bästa jag vet är att upptäcka ny musik, det har jag gjort den här veckan. Bandet jag upptäckt heter Fatboy och spelar countrypop som påminner en hel del om Roy Orbison. Jag hade aldrig hört dem tidigare när jag köpte deras skiva på tradera, men jag blev verkligen inte besviken. Thomas Pareigis heter sångaren och det verkar som om han skriver texterna också, han har en väldigt bra röst och texterna håller bra klass. När jag sedan läste i tacklistan i texthäftet såg jag att man fått hjälp vid inspelningen av Anders Hernestam och Ola Nyström från Weeping Willows, så egentligen är jag inte förvånad över att musiken är bra.

3. Micke Dubois – Äntligen verkar det vara dags för att få ut Svullo-material på dvd. Snart släpps dvd:n ”Mycket mer än bara Svullo” och i november kommer en samlings-box med allt från ”Agne och Svullo”. Det finns inte mycket som slår sketcherna med Svullo, det är absolut bland det bästa som gjorts i humorväg. Jag hoppas att ”Svullo grisar vidare” snart kommer att finnas på dvd också, det filmen förtjänar att upplevas av en till generation. De ungdomar som ser den kommer att inse att Pyjamas, Filip och Fredrik och allt sånt bara är billiga kopior. Svullo är originalet.

4. Robert Gustafsson – Igår blev han framröstad till världens roligaste man av svenska folket, ett val som jag verkligen inte håller med om. Jag tycker Robert Gustafsson är rolig, men det finns många som är klart roligare. I helgen har vi suttit och tittat en hel del på Nilecity och där är Gustafsson i alla fall i högform. Det finns många obetalbara scener i den serien och nu när det var så längesen man såg allt så var det nästan som en ny serie. Sketchen när Gustafsson spelar mannen med världens sämsta simultanförmåga är hur rolig som helst, likaså sketcherna där han spelar sportkommentatorn Sudden. Parallellslalomen i kylskåpet är en klassiker. Robert Gustafsson är så pass rolig att han förtjänar en fjärdeplats på veckans lista, men han är inte roligast i världen.

5. Jim Meddick – Meddick har skapat en av mina favoritserier, nämligen Robotman. När jag är ledig brukar jag ofta koppla av och läsa några Larson-tidningar och där finns den serie med. Humorn är låg och det är något som jag givetvis uppskattar. Serien blir lite sämre när Robotman försvinner ut i rymden och Pi tar över rollen som Montys sidekick, men även om det blir sämre så är det fortfarande riktigt bra. Robotman bör läsas.

Dagens låt: Fatboy - I break

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Måste också få kommentera att jag håller med angående Robert Gustavsson. Lysande komiker förstås men knappast roligast i världen!

Komiskt att du hade veckans lista för det tänkte jag också börja med min blogg framöver. Hörs!

5:28 AM  
Blogger Tomas said...

Jag började med det när jag insåg att jag inte skulle hinna skriva så ofta som jag ville, jobbet tar mycket tid. Med veckans lista kan man i alla fall få med en liten sammanfattning av veckan som varit.

11:16 AM  

Post a Comment

<< Home