Tuesday, June 27, 2006

Lögn

Det har i tidningarna de senaste dagran stått att Guns N´Roses är i Sverige för att avverka en konsert på sin turné, inget kunde vara mer fel. Visst är det fortfarande Axl Rose som står vid mikrofonen, men det är smärtsamt att se honom just nu. Min generation är uppvuxen med Guns N´Roses och jag minns väl när jag köpte Use your illusion 1 och 2 på skivaffären i Bollnäs, det band som spelade in de skivorna, det var Guns N´Roses. På scenen nu finns ingen Slash med hatt och svart krulligt hår som står och spelar solon lätt tillbakalutad. Utan Slash inget GnR. På scenen finns inte heller någon Duff. Duff var, precis som Slash, en enormt viktig del av GnR och utan honom är det inget GnR.
Att Axl får åka runt och skämma ut sig är en sak, men att hand essutom ska dra smuts över att av de viktigaste banden från min uppväxt vet jag inte om jag kan tolerera. När bandet var som störst var Axl cool, nu är han en pajas. Jag läste att han måste ta syrgas mellan låtarna för att klara av att sjunga, det låter ju faktiskt helt sanslöst. Det finns många slitna artister runt om i världen, men jag har aldrig hört om någon som måste ta syrgas mellan låtarna för att orka med.
Axl skulle väl åtminstone kunna kalla sitt band för något annat, för det är fanimej inte Guns N´Roses som spelar just nu.
Jag skulle väldigt gärna höra hits som You could be mine, Paradise city, November rain, Don´t cry och Civil war live, men då ska de spelas av GnR och inte av en nerdekad Axl tillsammans med en massa överblivna musiker.

Dagens låt 2: The Cardigans - Losing a friend

2 Comments:

Blogger CV said...

Ja guns an roses verkar rätt körda i botten nu.
Och deras inspelning från Kina har varit på väg i flera år. Undrar när den kommer? Om den kommer. Om den är värd att vänta på?
RS
kulturbloggen.com

12:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

helt sant. guns n roses turnerar inte just nu. det har de inte gjort på många år.

2:06 PM  

Post a Comment

<< Home