Sunday, May 14, 2006

Säsongsutvärdering

Då var det dags att sammanfatta årets säsong, jag börjar med spelarbetygen:

Målvakter:
Jose Reina - TTTT
Reina har gjort en mycket bra säsong, jag känner mig säker med honom i målet. Finalen igår kunde blivit en plump i protokollet, men han räddade oss på straffarna och blev hjälte i stället för syndabock. Han har gjort några småmissar under säsongen, men med tanke på att det är hans första säsong i PL så är det kanske inte så konstigt. Jag är glad att vi har Reina i målet.

Jerzy Dudek - TTT
Svårbedömd eftersom han inte spelat speciellt mycket, men då han spelat har han gjort det bra. Dudek är för bra för att sitta på bänken hos oss och jag hoppas för hans skull att han hittar en ny klubb i sommar. Dudek förtjänar att få stå match varje helg och det kommer han inte få göra hos oss. Jag tror han lämna i somamroch jag kommer alltid minnas honom för hans magnifika final i Istanbul.

Scott Carson - TTt
Har inte stått speciellt mycket för oss och gjorde ingen stor insats när han fick chansen mot Luton. Han ska tydligen ha spelat väldigt bra sedan han blev utlånad och här har vi sparkapital.

Backar:
Sami Hyypiä - TTTT
Jag tycker Sami har varit en av våra allra bästa spelare den här säsongen. Innan säsongsstarten trodde jag vi skulle värva en ny mittback som skulle få kampera tillsammans med Kung Carra i mitten, men så blev det inte. Hyypiä börjar bli till åren nu och jag tror inte han kommer göra lika många matcher nästa säsong, men han kommer att saknas. De senaste åren har man kunnat räkna med att Hyypiä ska finnas där och nicka bort bollar och bryta anfall, den dagen han inte är med längre kommer han att lämna en stor lucka efter sig.

Jamie Carragher - TTTTT
Carra är kung. Han har ett hjärta för klubben som är enormt och han kämpar som om varje match vore hans sista. Carra har kanske inte varit lika dominant i år som förra året, men han har bevisat att han är en stor spelare. I mina ögon är Carra given i startelvan i Englands landslag, men som tur är för Sverige så tror jag inte att Svennis tycker lika.Carra är Kung.

Daniel Agger - TTT
Denne dansk tycker jag verkar mycket intressant. Han spelade inte speeciellt många matcher den här säsongen, men de han spelade gav en väldigt positiv bild av honom. han verkar spelskicklig och brytsäker, här har vi kanske Hyypiäs arvtagare.

Djimi Traore - Tt
Jag blir nervös varje gång jag ser Traore i startelvan. Den här säsongen har han inte spelat från start lika ofta som förra säsongen och det rä en av anledningarna till att vi varit ett stabilare lag i år. Med Traore utanför förstaelvan slipper man alla snedsparkar och markeringsmissar. Jag hoppas ha set Traores sista match i vår tröja nu.

Steve Finnan - TTTTt
Säsongens överraskning. Finnan var absolut inte dålig förra säsongen, men han kändes absolut inte lika stabil som i år. Finnan gör aldrig en dålig match och den här säsongen har han dessutom följt med upp i offensiven en hel del. Han har bra inlägg och en bra blick för spelet. Finnan är PL:s bästa högerback.

John Arne Riise - TTTT
Jag gillar Riise, han gör aldrig dåliga matcher och är ofta med som ett hot framåt. Det är många som klagar på Riise, det kan jag inte riktigt förstå. Riise är stabil defensivt, missarna mot Grönkjaer är glömda för längesen. Riise garanterar också ett antal mål varje säsong, hans skott med vänsterns håller världsklass. Att Riise dessutom kan användas både på mitten och i försvaret gör honom oerhört värdefull.

Stephen Warnock - TTt
Warnock inledde säsongen bra, men snart kunde man tydligt se att det var Riise som var den vänsterback som skulle spela när det väntade svårt motstånd. Warnock har en hygglig offensiv och tar initiativ under anfallen, men i defensiven finns det massor att jobba på. Hans passningsspel är inte heller något som imponerar.

Jan Kromkamp - TTt
Kromkamp har haft en svår inledning hos oss, han har oftast fått spela på mittfältet och det är en ovan position för honom. När han fått spela högerback har han varit ojämn, något som delvis kan förklaras av just det att han inte fått spela där speciellt ofta. Jag måste ändå säga att jag är lite besviken på hans första tid i klubben, jag hade väntat mig mer av honom. Han verkar inte ha någon större teknik och är inte så brytsäker. Men han kommer säkert spela upp sig under nästa säsong, med andra förutsättningar än i år. Bytet där han kom och Josemi försvann var positivt.

Mittfält:
Luis Garcia - TTTt
Garcia har haft en svår säsong, han har fått börja många matcher på bänken och inte fått lika mycket speltid som förra säsongen. Då han har spelat har han oftast gjort det bra, även om han är en aning ojämn. Garcia är en matchvinnare och gör alltid viktiga mål, hans 2-0 mot Chelski är ett exempel på det. Jag tycker det är synd att Garcia inte fått så många chanser bredvid Crouch i anfallet, jag tror vi skulle gjort fler mål då.

Momo Sissoko - TTTt
Det här är en svårbedömd spelare, jag vet inte riktigt vad jag tycker om Sissoko. Hade jag satt betyget kring jul hade han fått mycket lägre, men jag tycker han spelat upp isg rejält på sistone. Han slår inte alls bort lika många passningar längre och han är väldigt viktig för vår defensiv. Alonso och Gerrard får mer tid när Sissoko finns på planen och jag tror att Momo kommer vara en viktig del av vårat lagbygge framöver.

Dietmar Hamann - TTT
Hamann börjar bli gammal och får inte lika mycket speltid som tidigare. när han är med gör han det bra, man vet var man har den gode tysken. Det är tveksamt om han blir kvar en säsong till, det är nog helt upp till honom själv. Hamann har gjort mycket för Liverpool. Respekt!

Steven Gerrard - TTTTT
Gerrard har gjort en suverän säsong, ingen tvekan om den saken. Han har gjort massor av mål och en hel del assist. Han driver på laget på ett sådant sätt som man vill se en kapten göra. Bitvis har Gerrard varit blek, men det har inte varit under några längre perioder och när det verkligen behövs är det han som kliver fram. I mina ögon är Gerrard världens bästa fotbollsspelare.

Xabi Alonso - TTTTt
Alonso har gjort en stor säsong, han ligger bakom mycket av vårat anfallsspel med sina precisa passningar. Hans defensiv har förbättrats mycket den här säsongen och Alonso är den perfekte spelaren på den positionen. Vi kommer att få slåss mot de spanska storklubbarna om att få behålla honom, men jag tror och hoppas att Xabi blir kvar hos oss i massvis av år.

Harry Kewell - TTTt
En positiv överraskning i år, jag tror inte jag var ensam om att ha räknat bort honom från startelvan när den här säsonge inleddes. Kewell har varit småskadad ändå sedan han kom till oss, men den här säsongen har han varit hel och har fått starta de flesta matcherna. Kewell har gjort många viktiga mål och varit ett hot på sin vänsterkant. Det ska bli intressant att se hur bra han kan bli nästa säsong då han dessutom får konkurrens på positionen.

Boudewijn Zenden - TT
Blev tyvärr skadad tidigt på säsong och hann inte riktigt komma in i vårt spel. Han imponerade inte i de matcher han spelade innan skadan, men å andra sidan spelade hela laget ganska dåligt då så det var inget han var ensam om. Jag är dock tveksam till att Zenden kommer att tillföra laget speciellt mycket nästa år.

Anfallare:
Fernando Morientes - TT
Säsongens stora besvikelse, jag trodde verkligen på Morientes när han kom till oss men han har inte alls lyckats. Han ser inte alls ut att trivas och han agerar helt utan pondus i straffområdet. Dagens Morientes är för dålig för att spela hos oss och jag tror han spelar någon annanstans nästa säsong.

Djibril Cissé - TTT
Cissé är svårbedömd, han har fått spela de flesta matcherna som mittfältare trots att han egentligen är en utpräglad anfallare. Jag tycker ändå att han gjort klart godkända insatser på mittfältet och när han spelat som anfallare har han gjort en del bra insatser. Cissés avslutning på säsongen har imponerat och jag tror att han spelat till sig en fortsättning hos oss. Det var kul att se honom springa bort till publiken och kasta upp sin matchtröja bland fansen efter matchen mot Villa.

Robbie Fowler - TTTT
Betyget kanske är lite högt, men bar att få se Fowler göra mål hos oss är värt mycket. Han har presterat klart bättre än jag trodde och om han kommer i form till nästa säsong kan det bli riktigt bra.

Florent Sinama-Pongolle - TT
Pongolle är för dålig för att spela hos oss, så enkelt är det. Han har varit lovande länge, men någon gång måste man sluta vara lovande och ta steget, jag tror inte att Pongolle kommer att ta det steget någon gång.

Peter Crouch - TTTt
Crouch har varit mycket bättre än jag trodde, men det är å andra sidan ingen större prestation med tanke på att jag var enormt negativ till den här värvningen. Crouch har dock hjälp vårat anfallsspel en hel del och Benitez påstående om att Crouch skulle förbättra vårt bortspel har stämt. Crouch har dock missat lite väl många målchanser, speciellt under första halvan av säsongen, och vissa matcher har han varit helt osynlig. Positiv överraskning, men jag är fortfarande tveksam till att han är den anfallare som kommer att ta oss till titeln.

Dagens låt 2: Kris Kristofferson - From the bottle to the bottom

0 Comments:

Post a Comment

<< Home