Wednesday, January 25, 2006

Friluftsdag

Varm choklad och grillad korv. Det är ungefär det som jag minns som positivt från när jag själv gick i skolan och hade friluftsdag. Idag var jag med om min första friluftsdag som lärare och det var en ny upplevelse. När jag själv gick i skolan var det oftast slalom som gällde och jag som inte åkte slalom fick varje år tjata mig till en chans att åka pulka i backen i stället, idag var det andra alternativ som gavs. Eleverna fick välja mellan att åka längd och att åka skridskor, jag hamnade givetvis som ledare/vakt för skridskorna. Detta innebar att det var jag som fick knyta skridskor åt elever i fyra klasser, med viss hjälp från andra lärare. Jag har tidigare på den här sidan beklagat mig över hur drygt det är att knyta alla dessa otaliga par med skridskor av blandad kvalitet. Idag satt jag och knöt i säkert en timme, mina händer var blåa av allt slitande och mitt ansikte var knallrött efter att jag fått ta i som en galning för att eleverna skulle bli nöjda. Jag hade precis gjort klart skridskorna för en av grabbarna i tvåan, när han ställde sig upp, tittade ner på mig som satt smått utmattad på en matta efter att ha avslutat ännu ett par skridskor och sade med en bister ton: "Min pappa knyter mycket bättre än vad du gör." Då kände jag verkligen att mitt slit som skridskoknytare var uppskattat, jag hade slitit som ett djur hela morgonen och det här var bland det sista jag fick höra innan alla eleverna var ute på isen. Men knuten jag knöt åt denne lille man dög i alla fall till att åka med i fyra timmar, så helt hopplös som skridskoknytare kan jag ändå inte vara...

Dagens låt: Editors - En låt på bonusskivan som jag inte lärt mig nämnet på än, jäkligt bra iaf.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home