Sunday, August 21, 2005

Villovägar

I förrgår agerade jag chaufför åt mina föräldrar som var borta och åt Surströmming. Surströmmingsätandet skedde i Alfta, en liten by utanför Bollnäs. Jag åkte direkt från Gävle, mellanlandade snabbt hemma i Svedja och lekte lite med Plummer, sedan fortsatte jag mot Bollnäs och Alfta. När jag kom till Bollnäs började jag fundera, jag mindes inte vilken av de två utfarterna, Bolleberget eller Statoil, man skulle ta för att komma till Alfta. Till slut, efter inte allt för mycket tankeverksamhet, kom jag fram till att det nog var utfarten vid Bolle jag skulle ta. När jag hade åkte i en kvart kom jag till en skylt där det stod Arbrå 1 och då insåg jag att jag hade gjort en liten miss, jag hade nämligen tagit helt fel väg och åkt två mil åt fel håll. Det här hade kanske kunnat vara förlåtligt om det varit så att jag inte rört mig i de där kretsarna så mycket, men nu är jag född och uppvuxen i Kilafors som ligger kanske 4-5 mil från både Alfta och Arbrå och då borde man onekligen hitta till båda dessa byar utan några större problem. Jag är fullt medveten om att jag kommer bli påmind om den här felkörningen i många år, men jag har faktiskt några bortförklaringar:
1. Jag hade varit ut kvällen innan och var väldigt trött.
2. Jag lyssnade på så bra musik i bilen att jag helt enkelt glömde bort vägen.
3. Utfarten jag skulle ha tagit, Sävstaås, fanns inte ens med i mina tankar när jag valde väg. För mig är det nämligen ingen utfart, för mig slutar vägen vid Sävstaås och bandyplanen. 90% av gångerna jag åker den vägen svänger jag av in mot bandyplanen för att se Giffarna spela, därför tänkte jag inte ens på att man faktiskt kan åka vidare. Fortsätter man förbi där kan man sluta i Edsbyn och det ska man akta sig för, därför åker jag bara vidare där max två gånger om året. De två tillfällena är när Giffarna spelar borta mot Edsbyn och när vi ska till Arvika.
4. Både Arbrå och Alfta börjar på A och innehåller fem bokstäver så det är lätt att blanda ihop dem.
5. Vem åker egentligen självmant mot Suströmmingslukt? Det var säkert mitt undermedvetna som styrde mig bort från stanken.
6. Det är en ny rondell i Bollnäs som jag ännu inte är van vid, den kan ha gjort mig lite vilsen.
7. Eftersom jag bor i Gävle nu är jag bara van vid statskörning, är lite ovan vid att åka runt på landet.

Så jag tycker nog att jag är lite ursäktad i alla fall.

Dagens låt: Laleh - Han tuggar kex

0 Comments:

Post a Comment

<< Home