Monday, August 15, 2005

Vart börjar man?

Idag bokade jag biljetter till Bob Dylan i Globen. Jag har inte lyssnat på Dylan speciellt länge, knappt ett år för att vara exakt, men det jag hört är otroligt bra och det kändes inte som om jag fick missa den här chansen att se honom. Nu gäller det att lyssna in sig så mycket om möjligt på honom innan det är dags för konserten, men vart börjar man egenrligen lyssna in sig på en artist som gjort skivor i över 40 år? Den första skiva jag skaffade med Dylan var en Best of-skiva, en dubbel-cd som innehöll de allra mest kända låtarna, men nu när jag lyssnat på de skivorna länge är det dags att gå vidare till skivorna som inte är samlingar. Jag har rådfrågat ett Bob Dylan- och Liverpool-fan om var han började(är det några man kan lita på är det ju Liverpool-fans), så den skivan ska jag köpa så fort jag kommer ner på stan. Jag har två månader på mig innan det är dags för spelningen, det gäller att ta väl vara på den tiden så om det är någon som har tips på andra bra skivor med Dylan är det bara att höra av sig.

Dagens låt: Bob Dylan - Jokerman

3 Comments:

Blogger CV said...

Vi har hur många Dylan-album som helst här hemma, men jag har nog inte lyssnat på någon. Det är min 14-årige yngste son och min make som lyssnar på Dylan. Jag har aldrig förstått mig på honom. Jag ska höra med sonen vad han rekommenderar och då hör jag av mig igen.
mvh
Chadie

11:48 AM  
Blogger Tomas said...

Det låter bra, jag har bra koll på de kända låtarna men har inte riktigt gått på djupet än, vore bra med några tips.

1:35 PM  
Blogger CV said...

Maken och ena sonen rekommenderar starkt att börja med albumet The Freewheeling´
Du vet, det är albumet med det klassiska omslaget där Dylan går arm i arm med en tjej på en gata.

8:04 AM  

Post a Comment

<< Home