Tuesday, August 16, 2005

Vem kan spela Gud?

Jim Caviezel spelade Jesus i den väldigt mediokra filmen "The Passion of the Christ" för några år sedan. Det var troligen en ganska svår roll eftersom Jesus har en viktig roll i världens största religion, filmen var också väldigt kontroversiell. Men en sak som måste vara svårare än att spela Jesus är att spela Gud. Nu är det nämligen på gång att man ska spela in en film baserad på Guds liv här på jorden fram till idag, den Gud jag talar om är såklart Diego Maradona. Igår skrev man i Arbetarbladet att en film om hans liv var i planeringsstadiet och det ska bli väldigt spännande att se vem som kan gestalta världens bäste. Jag har personligen otroligt svårt att komma på en skådespelare som är värdig att spela min allra största idol, De Niro och Pacino är för gamla och varken Tim Roth eller Michael Madsen har ett passande utseende. En ung Al Pacino hade faktiskt kunnat funka som Maradona, men ung är han inte längre. John Leguiziamo är en person som jag tror skulle passa ganska bra i rollen som Diego, han kan nog få till den kaxiga blicken Maradona hade när han var som bäst och han härstammar från Sydamerika precis som Maradona gör. Vem som än får rollen kommer ha en fruktansvärd press på sig, gör man en dålig insats i rollen som Gud kan man räkna med att bli avskydd av alla Maradonas fans och de är ganska många. Regissören som planerade att spela in filmen hade i alla fall en bra syn på Maradona och jag tror han kommer göra allt för att visa vilken legend Diego är. Han är helt enkelt unik, det kommer aldrig att komma en spelare som honom igen och hur bra än den här filmen kommer att bli kommer den aldrig vara i närheten av den undrhållning det är att se Diego på planen tillsammans med en fotboll. Det blir enkelt med rollsättningen när de ska filma fotbollsscenerna i alla fall, man behöver bara en skådespelare. För när Maradona fanns på planen var det bara han som syndes, de andra elva personerna på planen var som statister. Frågan är om dagens teknik inom filmskapandet räcker till, visst man kan gestalta rymdstrider, kloningar och mastodontslag på ett trovärdigt sätt, men jag tror inte det finns teknik nog att återskapa Maradonas gudomliga fotbollsteknik på ett sätt som är i närheten av orginalet. Hur som helst är det positivt att man börjar inte hur unik Diego var, nu kommer både en dokumentär av Emir Kusturica och den här spelfilmen att bli av och det tycker jag är mycket positivt.

Dagens låt: Bob Dylan - Emotionally yours

2 Comments:

Blogger CV said...

Jag känner en kille som är 23 år och som ser ut som Maradona som ung. Han skulle bli perfekt i den rollen. Om han nu kan spela, han är ju ingen skådespelare och så bor han i en förort till Stockholm.

11:00 AM  
Blogger Tomas said...

Det låter som ett spännande alternativ, ett annat namn jag kom att tänka på var Ljubomir Vranjes. Han och Maradona är lika långa och har liknande kroppsbyggnad.

2:08 PM  

Post a Comment

<< Home