Saturday, July 23, 2005

Fantastiska Fyran blev till Batman

Igår hade jag, syrran och Patrik bestämt oss för en biokväll, filmen vi skulle se var Fantastiska Fyran. Jag hade sett fram mot den filmen, mest eftersom jag läste serien som liten och ville se hur de lyckades föra över den till film. Som serie var den faktiskt ganska tråkig, men Thing är en cool karaktär och Dr.Doom hade en stor roll i Secret Wars 2, så vissa förhoppningar hade jag på filmen. Men när jag skulle beställa biljetterna till filmen lade jag märke till att det gick att beställa biljetter till en film som jag verkligen längtat efter, nämligen Batman Begins. Helt plötsligt hade jag inte en tanke på att se någon annan film, inte mina två biokamrater heller, så det blev Batman.



Filmen var precis så bra som jag trott och hoppats. Christian Bale var perfekt som Bruce Wayne/Batman. Han utklassar de andra som tidigare försökt sig på rollen, varken Michael Keaton, Val Kilmer eller George Clooney är i närheten av att vara en lika skicklig skådis som Bale och det märks även här. Michael Caine som Alfred var kanske en än mer klockren casting av filmmakarna, han såg precis ut som jag föreställt mig att Alfred skulle se ut i en film. När dessutom skådisar som Gary Oldman, Morgan Freeman, Rutger Hauer och Liam Neeson är med i filmen kan inte ens en såpaskådis som Katie Holmes göra att filmen känns svag. I vissa av fightingscenerna hade jag lite svårt att hänga med pga alla snabba klipp, men det är egentligen det enda jag störde mig lite grand på. Bales Batmandräkt såg ibland lite trång ut kring halsen, men som Patrik påpekade hänger det nog samman med hans underbett och har inget med kostymen att göra. Hur som helst var det en bra film och trots att den var över två timmer och en kvart lång kändes den aldrig tråkig. Jag hoppas de gör fler Batmanfilmer med den här uppsättningen.

Dagens låt: Tindersticks - Dying slowly

2 Comments:

Blogger CV said...

Men filmen har ju inte premiär förrän på onsdag? Du måste ha sett en förhandsvisning. Lyckliga du. Hoppas den är bra, för de andra Batmanfilmerna har ju inte varit så bra som jag hade önskat.
mvh Chadie

11:43 AM  
Blogger Tomas said...

Ja, det var tydligen en förhandsvisning. Jag hade ingen aning om att det skulle vara en sådan så jag blev väldigt förvånad när jag såg att den gick igår. Konstigt nog var salongen inte ens full, de måste ha varit dåliga på att berätta om förhandsvisningen.

2:19 PM  

Post a Comment

<< Home