Monday, July 25, 2005

Inspelningen igång

Idag läste jag väldigt glädjande nyheter på superherohype.com, inspelningen av X-men 3 har nämligen börjat. Filmen har premiär om 304 dagar nu, så det är säkrast att de sätter fart med filmandet. Tydligen ska Ben Foster från "The Punisher" och "Six feet under" ha fått rollen som Angel, ska bli intressant att se honom i den rollen. Det ska bli fruktansvärt intressant när bilderna från inspelningen börjar komma, Juggernaut och Beast har ganska speciella utseenden så det ligger en stor press på filmteamet att få till de karaktärerna på ett bra sätt. Det är lite nervöst att vänta på den här filmen, dels för att regissören är ny jämfört med de tidigare filmerna och dels för att det är här tredje filmen i serien om X-men. Jag kan inte komma på många filmserier som lyckats göra den tredje filmen till något minnesvärt. De enda jag kan komma på är StarWars-Jedins återkomst, den är minst lika bra som första filmen i serien och en klart värdig avslutning, och Gudfadern III, inte alls i klass med de andra två men trots det en väldigt bra film. Däremot finns det ett helt gäng skräckexempel som Scream 3, Karate Kid 3, Rocky 3, Matrix Revolutions(eller vad den nu hette), den i Sverige enormt sönderklippta Kickboxer 3 och inte minst Terminator 3. Jag höll nästan på att lämna biografen när jag såg T3 och Arnold tog på sig de töntiga solglasögonen från gaybaren. Terminator 2 är nog den film jag sett flest gånger och kanske den enda film där jag kan sitta och citera replikerna när jag tittar. Den kom ut på video när jag var i precis rätt ålder för den och jag tyckte Arnold var enormt cool med skinjackan, motorcykeln, solbrillorna och geväret. Dessutom var det första gången jag såg såna häftiga effekter. Filmen gjorde ett väldigt starkt intryck på mig och är än idag den kanske bästa actionfilm jag sett. I trean hade de däremot gjort det mesta fel, i stället för den coola humorn som fanns i tvåan hade man övergått till någon slags töntig humor där det var meningen att man skulle skratta. Jag kan garantera att jag inte skrattade första gången jag såg Terminator 2, men nu när alla replikerna blivit riktiga klassiker så är det klart att man drar på mungipan när Arnold exempelvis säger "Hasta la vista, baby". I trean däremot hade man slängt in rena komedirepliker och det blev bara ruggigt töntigt. Jag gillade inte den kvinnliga Terminatorn som gick runt och försökte se snygg och grym ut och jag gillade inte han som spelade John Connor. De hade åtminstone kunnat ta någon som var någorlunda lik Edward Furlong, det blev ju nästan komiskt när Claire Danes(filmens enda positiva casting) karaktär sa att hon kände igen honom från en kväll på ett disco när de var yngre. Det var väldigt imponerande av henne att känna igen honom med tanke på hur jävla mycket som skiljer John Connor i T2 från John Connor i T3. Det är en del som på förhand känns liknande mellan Terminator och X-men. Både X-men 2 och T2 var bättre än de första filmerna i sina respektive serier, de är båda de två bästa actionfilmer jag sett och de var båda sista filmen för regissören som inledde serien. Egentligen borde jag inte oroa mig, det finns enormt många vägar att gå när det gäller X-men och egentligen kan det inte bli fel då allt som skrivits håller väldigt hög klass. Det som oroar mig lite är att den nya regissören ska ta filmens humor ett steg för långt, i förra filmen var det precis lagom och Wolverines repliker var mer coola än roliga, precis som Arnolds i T2. Det är dock en svår uppgift för den nya regissören att behålla den nivån. Nu verkar det som om delar av historien i X-men 3 kommer kretsa kring Dark Phoenix och lyckas regissören ta den storyn och göra en dålig film så är han skicklig. Med Wolverine, Storm, Cyclops, Dark Phoenix, Professor Xavier, Beast, Juggernaut, Angel, Magneto, Mystique, Nightcrawler(som dock ryktats vara borttagen från filmen), Rogue, Shadowcat, Iceman och Pyro ska det bara inte gå att misslyckas. Bryan Singer var gjorde ett suveränt jobb med X-menfilmerna och att axla den manteln är en rejäl utmaning för den nya regissören Brett Ratner, misslyckas han kommer han få en rejält mängd mutantfantaster efter sig.

Dagens låt: Weeping Willows - When you are asleep

0 Comments:

Post a Comment

<< Home