Tuesday, July 05, 2005

Judas

Jag har nyligen läst religion på högskolan, där har vi fått läsa mycket ur bibeln. När man läser bibeln lär man sig ganska snabbt att den största svikaren som existerat är Judas, han som lurar Jesus för att själv få betalning. Nu är jag inte troende, och att man sviker Jesus har aldrig betytt något för mig. Däremot är jag ett troget Liverpool-fan, tillsammans med miljoner andra sympatiska människor runt om i världen, och en sak är säker: Sviker man Liverpool på det sätt som Steven Gerrard nu gör hamnar man längst ner på skalan över människor. Gerrard är en hjälte och en förebild för enormt många ungdomar i Liverpool, han älskas av klubbens fans och efter vinsten i CL har han varit nästan en gud i staden. Som tack för dets töd han fått av klubben väljer han nu att lämna oss, trots att klubben inte vill något hellre än att ha kvar honom väljer han att begära en transfer. Vilken klubb han än väljer att gå till kommer han från och med den här dagen alltid vara den fotbollspersonlighet jag har minst respekt för. Han är lägre än Andreas Brehme, som satte straffen och fick Maradona att gråta i VM90, han är lägre än Van Nistelrooy, Uniteds största svin och en spelare jag mår illa av att se, och han är lägre än Alex Ferguson, den person som jag alltid hatat mest inom fotbollen, Gerrard är utan konkurrens den spelare jag avskyr mest. Gerrard har fört alla fans rumt om i världen bakom ljuset. Han har försämrat minnet av vinsten i CL, det största jag upplevt som Liverpool-supporter. Varje gång jag ser filmen från finalen kommer jag nu se hans äckliga ansikte när han först av alla lyfter bucklan, det kommer göra ont att se det. Dessutom kommer hans judaskyss på bucklan svida som fan att se. Gerrard var, tillsammans med Carragher, en enorm del av Liverpool. Han var en spelare som var född i staden, han var en del av staden, han var en spelare som ungdomar kunde se upp till, som de ville bli som och nu säljer han sig som en äkta pengagalning. Det finns ingenting som kan förlåta ett sånt här svek, ingenting. Gerrard tjänar mest pengar i klubben, men vill ändå ha mer. 80000 pund i veckan är hutlöst mycket, ändå vill han ha mer. En sak som gör det hela ännu värre är hans ord efter finalen i Champions League, hur i helvete kan man säga sådana saker och sedan välja att lämna klubben. Han om någon borde veta hur mycket klubben betyder för staden och människorna, han kanske inte såg de 500000 Liverpoolbor som fyllde gatorna och hyllade laget efter vinsten. Det han nu gör är att förnedra klubben, staden och alla fansen, inklusive mig, ett svek som inte går att beskriva i ord. Man måste vara en fotbollssupporter för att riktigt förstå hur det här känns. Självklart är det bra att en spelare som inte har större hjärta lämnar oss, vill han inte spela för oss ska han inte göra det, men jag trodde mycket bättre om Gerrard. Jag trodde han brann för klubben, jag trodde inte han ljög när han sade att hans högsta dröm var att ta hem ligatiteln till Liverpool. Hur fan har han tänkt göra det när han inte spelar för oss?
Vi kommer i alla fall få enormt mycket pengar för den här avskyvärda människan, så på sikt kommer vi tjäna på det här. Vi kommer inte kunna köpa en lika bra spelare, såna finns det knappt i Europa, men vi kommer kunna klasspelare på flera positioner med hjälp av pengarna som försäljningen ger. Förhoppningsvis kan vi göra några smarta värvningar i sommar och sedan svetsas laget samman än mer för att visa den där idioten att han svek fel klubb. Vi är världens bästa klubb, med eller utan Gerrard, och det ska vi visa nästa säsong. Titeln i CL var bara första steget på vägen tillbaka till tronen i England. Vi kommer ta hem Premier League under Rafa Benitez och den dagen vi gör det hoppas jag att Gerrard för förbannat dåligt!

Dagens låt: Kristofer Åström - How can you live with yourself, kanske inte svårt att gissa vem den tillägnas.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home