Saturday, March 08, 2014

Thor 2

Jag var ensam hemma igår kväll, när jag är det brukar jag se till att hyra filmer som inte intresserar Malin. Tidigare har jag hyrt GIJOE, Expendables och Universal Soldier-uppföljare, igår blev det den första marvelfilmen som jag inte sett på bio, nämligen Thor-The Dark World. När jag sett filmen kände jag mig nöjd över att inte ha betalat biopengar för filmen, utan nöjt mig med att hyra den. Handlingen i filmen kändes långt ifrån unik, en gammal ondska som väcks och ska ta över världen, det är inte första gången man har det problemet i en film. Nu var det inte handlingen i stort som jag störde mig mest på, utan flera ologiska detaljer i det som skedde i filmen. Speciellt slutscenerna, där Thor ska rädda världen, hade enorma brister. Det man kan slå fast av den här filmen är att det inte alltid är bra att göra en film bara för att skapa intresse för en annan, jag gillade att man byggde upp intresset för Avengers med att göra en varsin film till de olika hjältarna först, men nu när alla karaktärer är presenterade behöver man inte göra samma sak igen innan Avengers 2. Iron Man 3 var väldigt mycket sämre än de tidigare och Thor-filmen jag såg igår var nog faktiskt ännu sämre. Alla genvägar i handlingen, det tröttsamma användandet av Lokes illusioner, inte ens en spännande efter-filmen-scen kunde man få till. Det kommer en ny film med Captain America i maj, den har jag något högre förväntningar på, men efter det här blev de något lägre. Uppföljaren till The Avengers kommer att bli en riktig storfilm, men om man fortsätter att släppa ogenomtänkta filmer för att hålla intresset uppe är risken överhängande att det kommer att få motsatt effekt. Nej, Thor-The Dark World är en film man kunnat vara utan och det är för mig helt obegripligt att en skicklig skådespelerska som Natalie Portman vill slänga bort månader av sin karriär på att spela en roll som i stort sett vem som helst klarat av. Jag hoppas hon fick bra betalt och lägger de pengarna på hög för att göra en stark roll i en smal film igen.

Dagens låt: Nord & Syd - Min arm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home