Friday, March 07, 2014

Tillbaka på verandan

Förra veckans avsnitt av Jills veranda var väldigt bra tv, onsdagens avsnitt var faktiskt ännu bättre. Visst spelade det in i min bedömning att Magnus Carlson var veckans gäst, men det som skedde i programmet var också otroligt, på flera olika sätt. Hur Magnus och Jill stöter på en tandlös herre på en bänk i Nashville, som spelar gitarr och sjunger på ett sätt som fängslar dem båda, och bestämmer sig för att spela in låten denne man spelar, i Johnny Cashs klassiska studio, var en fängslande berättelse. Musiken var, såklart, country av den allra högsta nivån och även om jag lyssnat på en hel del från genren genom åren märker jag att jag är långt ifrån fullärd i ämnet. En som däremot var välutbildad inom countryn var Magnus Carlson, han såg ut ungefär som jag brukar göra inne på Anfeld när han fick chans att besöka alla platser som skolat hans idoler. Personligen var det två saker jag tog med mig från programmet, det första är besöket de gjorde på Johnny Cashs gamla tomt. Där kunde man, från vägen, se en tårpil, trädet som Weeping Willows fått sitt bandnamn från. Mycket talar för att det var det trädet, eller åtminstone ett grannträd, Cash hade i åtanke när han skrev Big River, där raden "I taught the weeping willow how to cry" finns med. Det andra var Magnus berättelse om hur de fått veta att en av deras lyssnare tagit sitt liv till en av deras låtar och det påverkat hans låtskrivande. Det har märkts en förändring av bandets texter sedan Endless night, den där ljusglimten Magnus pratade om i programmet i onsdags är en ganska tydlig skillnad om man jämför de två första skivorna med de tre kommande, till viss del även med den nyaste. Nu förstår jag verkligen varför så blivit fallet.
Om inte Jills veranda får en till säsong går SVT miste om en av de mest intressanta serier som gjorts på länge. Det är sällan man ser musik tas på ett sådant allvar som man gjort i den här serien och det tycker jag, som tar musik på allvar, är ett mycket sympatiskt drag.

Dagens låt: Willie Nelson - Blue eyes crying in the rain

0 Comments:

Post a Comment

<< Home