Friday, February 28, 2014

Jills veranda

Igår såg jag första gången ett avsnitt av SVT:s nya program Jills veranda. Den stora anledningen till att jag gick in på SVTplay och såg programmet var såklart att Kristian Gidlund var med, det är snart ett halvår sedan han gick bort, så givetvis ville jag här ta chansen att få se och höra denna fantastiska människa igen. Han var så otroligt klok och hans sätt att uttrycka sig var på en nivå man sällan möter. Att Gidlund skulle vara bra visste jag på förhand, det som överraskade mig i det här programmet var Jill Johnson. Min bild av henne kom mest från hennes insatser i Melodifestivalen och det är inte direkt något där som gjort att jag trott på henne som en bra tv-personlighet. I det här avsnittet gjorde hon det väldigt bra, det var en bra blandning mellan det tragiska och hemska i Gidlunds berättelse och det äventyr som de fick uppleva tillsammans i Nashville under de här dagarna. Jag tror att även de som inte kände till Gidlund sedan tidigare fick en ganska bra bild av honom som person, utan att för den delen inte komma in på de musikaliska bitarna, som man märkte betydde väldigt mycket. Countrygenren är en del av musikvärlden där jag känner mig lite outbildad, visst har jag lyssnat en hel del till både Johnny Cash och Kris Kristofferson, men jag är övertygad om att det finns väldigt mycket kvar att upptäcka och efter gårdagens avsnitt är jag än mer säker på detta. Att de pratade mycket om texterna inom countryn gillade jag, då det är just den biten som jag fastnat för, kanske främst hos Kristofferson. Hur som helst, avsnittet av Jills veranda som fortfarande finns på SVTplay bör ses av alla. Man kan inte se och höra Gidlund utan att bli berörd och verkligen tänka efter, Jill Johnsons program var dessutom otroligt snyggt filmat, fint musiksatt och samtidigt som den befäste min syn av Gidlund förändrade den min syn på den gamle melodifestivalvinnaren Jill Johnson.

Dagens låt: Kris Kristofferson - Loving her was easier

0 Comments:

Post a Comment

<< Home