Sunday, February 23, 2014

Vad blir ytterbackslösningen?

Rodgers antydde härom dagen att han ville förlänga kontraktet med Glen Johnson, i mina ögon ett något överraskande uttalande, men mina funderingar kring ytterbacksfrågan har på sistone kretsat kring de som finns bakom honom. En snabb titt på vår trupp visar att vi har en hel del unga ytterbackar, Flanagan, Kelly, Wisdom, Robinson och det börjar snart även bli dags att räkna in McLaughlin. Frågan vi måste ställa oss inom kort är helt enkelt vilka vi ska satsa på?
Till att börja med ser jag ett litet problem i inslussningen av unga spelare i backlinjen, det är nämligen extremt sällan unga mittbackar får spelas in i rätt position, vilket leder till att flera talanger går från starka mittbackar, till att vara begränsade ytterbackar. Ser man utanför vår trupp är Citys Micah Richards ett typexempel på detta, med rätt förtroende hade han kunnat bli en världsklassig mittback, men blev i stället en fysiskt stark, men inte speciellt spelskicklig högerback. Vi har två tydliga exempel på detta i både Wisdom och Kelly, som i grunden är mittbackar, men slussats in som ytterbackar och numer verkar ha långt till sin naturliga position. I dagens fotboll krävs det mycket av ytterbackarna, för att tillhöra den absoluta toppen ska man både vara ett hot framåt och kunna stänga till bakåt. Är man skolad mittback tror jag att den offensiva biten blir otroligt svår att jobba upp till den högsta nivån. Vi hade samma situation när det gällde Jamie Carragher, som ytterback var han tämligen begränsad, lyckligtvis fick han chansen av Benitez att spela mittback och vi fick in mer naturliga kantspelare i backlinjen. Det är givetvis så att det är mindre vågat att spela in unga britter på ytterbacksplatserna, ett misstag där blir inte lika kännbart som det kan bli när man spelar på en av de centrala försvarspositionerna, men jag tror att det är många unga försvarare som hämmas av det. Poängförluster i ligan är så otroligt dyra i jämna och penningstarka Premier League, jag tror att det kommer bidra till att de framtida engelska mittbackarna kommer att komma fram i lag på den nedre halvan, för att sedan värvas som färdiga spelare när de är säkra kort som håller måttet (likt Gary Cahill).
När det kommer till Martin Kelly tror jag han kommer att få lämna laget i sommar, skadeproblemen har sabbat hans utveckling och idag ligger Flanagan långt före honom och jag tror även att Rodgers rankar Wisdom högre. De gånger jag sett Wisdom i Derby har han gjort bra ifrån sig, han är en fysisk ytterback som är svår att passera, men precis som med Flanagan brister det i hans offensiv. McLaughlin är det för tidigt att dra stora slutsatser kring, men min bild av honom är att han är den mest moderna ytterbacken av våra ungdomar och jag har hört många prata om honom i mycket positiva ordalag. Flanagan har troligtvis spelat till sig en säker trupplats den här säsongen, även om han antagligen aldrig kommer att vara vårt förstaval. Så hur blir det bakom Johnson, om nu denne blir kvar? Flanagan, Wisdom, Kelly eller får kanske McLaughlin en chans? Eller är det kanske så att Rodgers vill ha in starkare konkurrens, det har ju ryktats om att vi, antagligen utan framgång, försöker plocka in Sagna? Min gissning är att Flanagan blir backup även nästa säsong, att Wisdom och Robinson fortsätter att lånas ut, för att sedan säljas vidare. Möjligtvis att Wisdom blir kvar nästa säsong, men i samma roll som Kelly haft i år, alltså som utfyllnad på bänken. Till vänster blir antagligen Jose Enrique kvar, men där måste vi in med konkurrens, gärna snäppet bättre än vår spanjor, att Cissokhos lån inte blir till en permanent övergång räknar jag med. Flanagan kan gå in och täcka vid behov, men vi behöver starkare alternativ. Hur som helst, ytterbackspositionerna är, enligt mig, i dagsläget den stora frågan inför nästa säsong. Det ska bli väldigt spännande att se hur Brendan Rodgers resonerar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home