Wednesday, January 15, 2014

Ny musik och gamla favoriter

Jason Isbell, Vånna inget, Deafheaven, ja den senaste tiden har verkligen öppnat upp mina ögon för en hel del intressanta band och idag var det dags igen. Jag läste på kritiker.se om den bästa musiken som släpptes under 2013 och fastnade för det de skrev om bandet Nord & Syd. Den senaste tiden har jag varit väldigt förtjust i musik på svenska, när det görs på ett bra sätt kan det bli fantastiskt bra, medan en dålig text blir usel på svenska. Efter att ha lyssnat igenom Nord & Syds album förstod jag snabbt att det här var ett exempel på den första varianten, det var nämligen musik som trollband mig från första tonen. Musiken är snyggt arrangerad och sångerskans röst har en känsla som griper tag i en, texterna är jättebra, så pass bra att jag var tvungen att leta fram dem på nätet och läsa dem medan jag lyssnade. Nord & Syd har tveklöst gjort ett alldeles briljant album, tyvärr finns det bara på vinyl, men samtidigt behöver min LP-samling bli lite större.
På tal om sångerskor med känslosamma röster, Nina Persson släppte den andra låten från hennes kommande album härom veckan. Den första låten var bra, men inget som riktigt greppade tag i mig, den andra däremot påminner om varför jag var helt såld på Cardigans i samband med Long gone before Daylight och varför jag lyssnade på den första A Camp-skivan så pass mycket att den slets ut. Jag fick biljett till Ninas spelning på Cirkus i februari av Malin i julklapp och jag ser mer och mer fram emot att få höra de här nya låtarna live. Få saker är så roliga som att upptäcka ny bra musik, lika roligt är det att upptäcka att musik man föll för tidigare fortfarande är väldigt bra.

Dagens låt: Nord & Syd - Aldrig vakna mer

0 Comments:

Post a Comment

<< Home