Sunday, December 08, 2013

Ny låt från WW

På min 25-årsdag släppte Weeping Willows sin senaste skiva, Fear & Love. Sedan dess har man inte kommit med något nytt material och jag har fruktat att det skulle bli så att deras femte skiva blev deras sista, medlemmarna i bandet har mängder av olika projekt och Magnus själv har sjungit in både jazz och annan musik. Härom veckan kom dock We´re in different places now ut och efter bara en lyssning inser jag hur mycket jag har saknat att få ny musik från mitt favoritband. Jag har sett dem live ett flertal gånger under de här åren och det är såklart fantastiskt roligt, men den där känslan att få höra nya låtar i livetappning har saknats och även om de gamla låtarna fortfarande är otroligt bra är det inget jag inte hört förut. Det är inte så att man kan tröttna på att höra Broken Promise Land, While I´m still strong och de andra låtarna spelas framför en, men den där extra gnistan som ovissheten kring hur det kommer att låta har saknats. Nu har jag biljett till bandets spelning i Gävle i april och då kommer man att ha en helt ny skiva i bagaget, vilket såklart är otroligt spännande. Den nya låten är det enda jag hört av den kommande skivan än, men att döma av den verkar det som om Weeping Willows gått tillbaka till rötterna, den skulle utan problem kunnat vara en av låtarna på underskattade Endless night och det är ett väldigt bra betyg. De tre senaste skivorna har varit väldigt bra, men något ojämna, främst har de inte haft samma storhet som de första två och det känns som om We´re in different places now är det första smakprovet på vad som kommer att vara en skiva från ett pampigt Weeping Willows och efter att ha lyssnat på låten ett tjugotal gånger inser jag hur mycket jag saknat det soundet. Några av originalmedlemmarna har försvunnit, sedan senast har basisten Stefan Axelsen försvunnit, åtminstone ser det så ut i videon och med tanke på att han inte heller var med på sommarturnén antar jag att han hoppat av, men det som fick mig att överge trallpunken och i stället lägga mitt musikfokus på Weeping Willows och deras förebilder finns kvar. I februari kommer den nya skivan, att påstå att jag ser fram emot den är en underdrift.

Dagens låt: Weeping Willows - We´re in different places now

0 Comments:

Post a Comment

<< Home