Thursday, December 05, 2013

Hungerspel

Jag och Malin var på bio igår, filmen vi såg var den andra delen av Hungerspelen. När vi såg den första tyckte jag att den var helt okej, en underhållande film som, för att vara en ungdomsfilm, hade en hel del tankeväckande delar. Uppföljaren var, minst sagt, strået vassare. Det var spännande och man har etablerat karaktärerna på ett sådant sätt att man verkligen bryr sig om hur det går för dem. Jennifer Lawrence, som spelar huvudrollen, är otroligt bra och fortsätter att imponera med sina insatser i filmvärlden. I Winter´s bone var hon suverän, som Mystique i X-men var hon jättebra och i Silver Linings Playbook stod hon för en prestation som gav en välförtjänt Oscar. Rollen i Hungerspelen är perfekt för henne och jag förstår att det är många av tjejerna jag har som elever i skolan som älskar de här böckerna, för det är inte direkt vanligt med en hjältinna av den här kalibern. När jag var ung kan jag inte minnas att det fanns någon karaktär som är i närheten av Katniss Everdeen i Hungerspelen. Vi hade Arnold, Bruce Willis, Van Damme, Dolph Lundgren osv, men kvinnlig actionhjältar fanns det, mig veterligen, inga. Förutom Lawrence är det roligt att se Woody Harrelson i en bra roll, det borde man få göra oftare. Jag ser verkligen fram emot avslutningen på den här filmserien, mycket mer än jag hade förväntat mig efter den första filmen. Utmaningen nu är att se till att mina elever inte avslöjar något om filmen i deras kommande recensioner av den sista boken.

Dagens låt: Thåström - Kärlek är för dom

0 Comments:

Post a Comment

<< Home