Sunday, December 22, 2013

Klappförberedelser

Bocken har brunnit här i Gävle, snön är i stort sett borta och den enda nederbörd vi bjuds på är regn, men nu har jag jullov och det gör att jag ändå inte har några större problem att få till någon julstämning. Idag är det dags att tända det sista ljuset och i övermorgon är det Julafton. I morgonkväll är det således dags för den årliga julrimskvällen och jag har börjat fila på några av rimmen i huvudet, det gäller att få till en bra kombination av ledtrådar och fyndigheter och det kan kräva vissa mentala förberedelser. Det är säkert femtonde året i rad som vi sitter och skriver rim på våra julklappar, jag minns inte riktigt hur det började, men jag vet att jag alltid tyckt att det varit roligt att sitta vid tv:n med glögg och julgodis och försöka hitta på ord som man kan få in i Nightmare before christmas-rim eller hur man rimmar på böcker man knappt vet handlingen på. Numera är rimmandet en given del i jultraditionerna, vilket är tur eftersom den enda uppesittarkväll som erbjuds är Bingolottos. Innan jag kan rimma på några julklappar måste jag dock ta tag i inslagningarna, som tur är är Malin en mycket skicklig inslagerska och brukar inte ha något emot att hjälpa mig med den biten, för jag måste erkänna att jag ogillar inslagande lika mycket som jag gillar rimmande. Hur man än gör så blir det ojämnt, knöligt eller snett, när man väl tror att man lyckats märker man att man tagit för lite papper och måste försöka skarva utan att det ser allt för illa ut. Hur som helst, att julen är här är något som jag gillar skarpt.

Dagens låt: The National - Sea of love

0 Comments:

Post a Comment

<< Home